
number 98 – summer 2011

The psychology of belief
Chiropractic yesterday and today

Unfortunate experiment Part 3
Creationism in schools



number 98 – summer 2011

content editorial

ISSN - 1172-062X

Contributions

Contributions are welcome and 
should be sent to:

David Riddell
122 Woodlands Rd

RD1 Hamilton
Email: skepticeditor@skeptics.org.nz

Deadline for next issue:  

March 10 2011 

Letters for the Forum may be edited 
as space requires - up to 250 words 
is preferred.  Please indicate the 
publication and date of all clippings 
for the Newsfront.

Material supplied by email or CD is 
appreciated.  

Permission is given to other non-
profit skeptical organisations to 
reprint material from this publication 
provided the author and NZ Skeptic 
are acknowledged.

Opinions expressed in the New 
Zealand Skeptic are those of the 
individual authors and do not 
necessarily represent the views of 
NZ Skeptics (Inc.) or its officers.

Subscription details are available 
from www.skeptics.org.nz or PO 
Box 30-501, Lower Hutt 5040.

Yet more reasons why people
believe weird things         3

Manipulation, chiropractic, and
the idols of Francis Bacon              5

Newsfront                  10

Orthodoxy restated           14

Forum                          17

So who are these ‘scientists 
anonymous’?                                       18

Creationism in Wellington
schools                        19

WE’VE lost another light against the darkness, with the death 
of Denis Dutton. Carl Sagan, in The Demon-Haunted World, 

gave us the image of the guttering candle, but I think Denis would 
be the first to cite another comment from that work: “It´s better to 
light a candle than to curse the darkness.” 

Denis was a founder-member of NZ Skeptics.  For many years 
he was the face of organised scepticism in New Zealand, fronting 
up to the media with many a pithy comment and a wry sense of hu-
mour.  In recent years, we haven´t seen a great deal of Denis, once 
a major driver at conferences and meetings.  He was a man of many 
enthusiasms, but at the heart of almost all of them was the desire to 
get people to think about the world, and to be better informed.  That 
was at the core of his involvement with the Skeptics, and it also 
informed his development of the hugely influential website Arts & 
Letters Daily. You could see that in his published works, whether 
the academic discourse in the journal Philosophy and Literature, or 
in the discussion of how our evolution has influenced our aesthetic 
appreciation in his ground-breaking book The Art Instinct. 

We often talk of a person being larger than life, but if ever a per-
son fitted that description it was Denis. I first met him when I was 
assigned to cover the NZ Skeptics conference in Christchurch in the 
early 1990s.  He was busy raking hot coals preparing to convince 
people that they really could walk on fire.  A few years later, he 
nominated me to head this organisation.   

Denis, like most skeptics, was willing to keep an open mind. He 
was intrigued enough by Paddy Freaney´s alleged moa sighting to ar-
range for us to hear from Paddy and his off-siders – the only group to 
do so.  I remember early morning debates about whether the apparent  
nano-bacteria in the Martian meteorite were really evidence of alien 
life.  Denis stepped up to the plate when the repressed memory craze 
hit New Zealand, and dealt carefully and sensitively with masses of 
correspondence from all over the country on that. 

Most of all, I associate Denis with laughter – not scornful, nor 
dismissive, but rather his genuine delight in the wonder and absurd-
ity of the human condition.  He challenged me, and others, to criti-
cally evaluate what we think we know, to be prepared to suspend 
judgement when evidence is lacking, and to have the strength to 
acknowledge when we´d got things wrong.  Denis had a deeply moral 
sense in that he abhorred the exploitation we so often see underpin-
ning skeptical issues. He reserved his scorn for the shysters willing 
to exploit vulnerable people for their own gain.  Like many people 
here and around the world, I will miss him hugely. He changed my 
life, for the better. 

Vicki Hyde

Another candle goes 
out...



page 3

main feature

JACQUI Dean was alarmed. 
The Otago MP had received 

an email reporting the deaths 
of thousands of people – deaths 
caused by the compound dihy-
drogen monoxide.  Dihydrogen 
monoxide is commonly used as 
an industrial solvent and coolant, 
it is fatal if inhaled, and is a ma-
jor component of acid rain (see 
dhmo.org for more facts about 
dihydrogen monoxide).  Only 
after she declared her 
plans to ban dihydrogen 
monoxide did she learn 
of its more common 
name: water (NZ Herald, 
2007). 

Ms Dean’s honest mis-
take may be amusing, 
but when large groups 
of people fail to correctly 
assess the veracity of 
information that failure 
can have tragic conse-
quences.  For example, a 
recent US survey found 
25 percent of parents 
believe that vaccines can 
cause autism, a belief 
that may have contribut-
ed to the 11.5 percent of 
parents refusing at least 
one recommended vaccine for 
their child (Freed et al, 2010).  

Yet more reasons why people 
believe weird things
Brittany Cardwell, Jeffrey Foster, and Eryn Newman

Evidence from experimental 
research also demonstrates the 
mistakes people can make when 
evaluating information. Over a 
number of studies researchers 
have found that people believe: 

that brand name medication 
is more effective than ge-
neric medication; 

that products that cost more 
are of higher quality; 

and that currency in a famil-
iar form – eg, the US dollar 
bill) is more valuable than 

•

•

•

currency in a less familiar 
form – eg, a dollar coin (Al-
ter & Oppenheimer, 2008; 
for a review, see Rao & 
Monroe, 1989).

Why is it that people believe 
these weird things and make mis-
takes evaluating information? 

Usually people can evaluate 
the veracity of information by 
relying on general knowledge.  

But when people 
have little relevant 
knowledge they of-
ten turn to feelings 
to inform their deci-
sions (eg Unkelbach, 
2007).  Consider the 
following question: 
Are there more words 
in the English lan-
guage that start with 
the letter K or have K 
in the third position?  
When Nobel prize 
winner Daniel Kah-
neman and his col-
league Amos Tver-
sky (1973) asked this 
question most people 
said there are more 
words that start with 
the letter K.  And they 

were wrong.  People make this 
error because words that start 

In the absence of relevant knowledge, a photo can make a 
statement seem more credible even though it may supply 
no additional information.

Research at Victoria University of Wellington is shedding light on the often irrational processes by 
which people assess new information.  This article is based on presentations to the 2010 NZ Skeptics 
conference.



number 98 – summer 2011

psychology

with the letter K, like kite, come 
to mind more easily than words 
that have a K in the third posi-
tion, like acknowledge, so they 
judge which case is true based on 
a feeling – the experience of ease 
when generating K examples.

Generally speaking, informa-
tion that is easy to recall, com-
prehend, visualise, and perceive 
brings about a feeling of fluent 
processing – the information 
feels easy on the mind, just like 
remembering words such as kite 
(Alter & Oppenheimer, 2009).  
We are sensitive to feelings of 
fluent processing (fluency), and 
we use it as a cue to evaluate 
information.  For exam-
ple, repeated information 
feels easy to bring to mind, 
and tends to be judged as 
more true than unrepeated 
information; trivia state-
ments written in high col-
our contrast (Osorno is 
the capital of Chile) are 
easier to perceive and are 
judged as more true than 
statements written in low 
colour contrast (Osorno is 
the capital of Chile); and 
financial stocks with easy 
to pronounce ticker symbols 
(eg KAR) outperform those 
with difficult to pronounce 
ticker symbols such as RDO 
(Alter & Oppenheimer, 
2006; Hasher et al, 1977; 
Reber & Schwarz, 1999). 

Most of the time, fluently 
processed information is 
evaluated more positively 
– we say it is true, we think it is 
more valuable.  And on the face 
of it, fluency can be a great men-
tal shortcut: decisions based on 
fluency are quick and require lit-
tle cognitive effort.  But feelings 
of fluency can also lead people 

to make systematic errors.  In 
our research, we examine how 
feelings of fluency affect beliefs, 
confidence, and evaluations of 
others.  More specifically, we 
examine how photos affect peo-
ple’s judgements about facts; 
how repeated statements affect 
mock-jurors’ confidence; and 
how the complexity of a name 
affects people’s evaluations of 
that person.

Can decorative photos 
influence your beliefs about 

information? 

If we told you that the Bar-
ringer Crater is on the northern 

hemisphere of the moon, would 
that statement be more believ-
able if we showed you a photo 
of the Barringer Crater?  Because 
the photo is purely decorative 
– that is, it doesn’t actually tell 
you anything about the location 

of the Barringer Crater (which 
is in fact in Arizona) – you 
probably wouldn’t expect it to 
influence your beliefs about the 
statement. 

Yet, evidence from fluency 
research suggests that in the 
absence of relevant knowledge, 
people rely on feelings to make 
decisions (eg Unkelbach, 2007). 
Thus, not knowing what the Bar-
ringer Crater is or what it looks 
like, you might turn to the photo 
when considering whether the 
statement is true.  The photo 
might bring about feelings of 
fluency, and make the statement 
seem more credible by helping 

you easily picture the crater 
and bring to mind related 
information about craters 
– even though this would 
still give you no objective 
information about where 
the crater is located.  In our 
research, we ask whether 
decorative photos can lead 
people to be more willing to 
believe information. 

How did we answer our 
research question?

 In one experiment, peo-
ple responded true or false 
to trivia statements that 
varied in difficulty: some 
were easy to answer (eg, 
Neil Armstrong was the 
first person to walk on the 
moon), some were more 
difficult (eg, Turtles are 
deaf).  Half of the time, 
statements were paired with 

a related photo (eg, a turtle).  In 
a second study, people evaluated 
wine labels and guessed whether 
each of the wine labels had won 
a medal.  We told people that the 
wine companies were all based 
in California.  In fact, we created 
all of the wine names by pairing 

Made-up wine names are more likely to be 
judged as medal-winners when accompanied by 
a photo - but only when the words in the names 
are relatively unfamiliar.



page 5

psychology

an adjective (eg, Clever) with a 
noun (eg, Clever Geese).  Some 
of the wine labels contained 
familiar nouns (eg, Flower) and 
some contained unfamiliar nouns 
(eg, Quills).  Half of the wine 
labels appeared with a photo of 
the noun.

What did we find? 

Overall, when people saw 
trivia statements or wine names 
paired with photos, they were 
more likely to think that state-
ments were true or that the wines 
had won a medal.  However, 
photos only exerted these effects 
when information was difficult 
– that is, for those trivia state-
ments that were difficult to an-
swer and wine names that were 
relatively unfamiliar.  Put more 
simply, decorative photos can 
lead you to believe claims about 
unfamiliar information. 

Is one eyewitness repeating 
themselves as believable as 

three? 

If you were a juror in a crimi-
nal case, you would probably 
be more willing to convict a 
man based on the testimony of 
multiple eyewitnesses, rather 
than the testimony of a single 
eyewitness.  But why would 
you be more likely to believe 
multiple eyewitnesses?  On 
the one hand, you might think 
that the converging evidence of 
multiple eyewitnesses is more 
accurate and more convincing 
than evidence from a single 
eyewitness, and indeed, multiple 
eyewitnesses are generally more 
accurate than a single eyewitness 
(Clark & Wells, 2008). 

On the other hand, as some of 
the fluency research discussed 
earlier suggests, you may be 

more likely to believe multiple 
eyewitnesses simply because 
hearing from multiple eyewit-
nesses means hearing the tes-
timony multiple times (Hasher 
et al, 1977). Put another way, it 
may be the repetition of the testi-
mony, rather than the number of 
independent eyewitnesses, that 
makes you more likely to believe 
the testimony.  In our research, 
we wanted to know whether it is 
the overlap of statements made 
by multiple eyewitnesses or the 
repetition of those statements 
that makes information more 
believable. 

How did we answer our 
research question?

 We asked subjects to read 
three eyewitness reports about a 
fictitious crime.  We told half of 
the subjects that each report was 
written by a different eyewitness, 
and we told the other half that all 
three reports were written by the 
same eyewitness.  In addition, 
half of these subjects read some 
specific claims about the crime 
(eg, The thief read a Newsweek 
magazine) in one of the eyewit-
ness reports, while the other half 
read those same specific claims 
in all three reports.  Later, we 
asked subjects to tell us how 
confident they were that certain 
claims made in the eyewitness 
reports really happened during 
the crime (eg, How confident are 
you that the thief read a News-
week magazine?).

What did we find? 

This study had two impor-
tant findings. First, regardless 
of whether one or three dif-
ferent eyewitnesses ostensibly 
wrote the reports, subjects who 
read claims repeated across all 

three reports were more confi-
dent about the accuracy of the 
claims than subjects who read 
those claims in only one report.  
Second, when the claims were 
repeated, subjects were just as 
confident about the accuracy of a 
single eyewitness as the accuracy 
of multiple eyewitnesses.  These 
findings tell us that repeated 
claims were relatively more 
fluent than unrepeated claims 
– making people more confident 
simply because the claims were 
repeated, not because multiple 
eyewitnesses made them.

Would a name influence your 
evaluations of a person? 

Your immediate response 
might be that it shouldn’t – peo-
ple’s names provide no objective 
information about their char-
acter.  We hope that we make 
decisions about others by recall-
ing information from memory 
and gathering evidence about 
a person’s attributes.  Indeed, 
research shows that when we 
have knowledge about a topic, a 
person or a place, we do just that 
– use our knowledge to make a 
judgement – and we can be rea-
sonably accurate in doing so (eg, 
Unkelbach, 2007). 

But when we don’t know a 
person and we can’t draw on 
our knowledge, we might be 
influenced by their name.  As 
we have described, when people 
cannot draw on memory to make 
a judgement, they unwittingly 
turn to tangential information 
to make their decisions.  There-
fore, when people evaluate an 
unfamiliar name, tangential in-
formation, like the complexity of 
that name, might influence their 
judgements.  More specifically, 
we thought that unknown names 
that were phonologically simple 



number 98 – summer 2011

psychology

– easier to pronounce – would be 
judged more positively on a vari-
ety of attributes than names that 
were difficult to pronounce.

How did we answer our 
research question? 

We showed people 16 names 
gathered from international 
newspapers.  Half of the names 
were easy to pronounce (eg, 
Lubov Ershova), and half were 
difficult to pronounce (eg, Cz-
eslaw Ratynska).  We matched 
the names on a number of factors 
to make sure any differences we 
found were not due to effects of 
culture or name length.  So for 
example, people saw an easy and 
difficult name from each region 
of the world and names were 
matched on length.  Across three 
experiments, we asked subjects 
to judge whether each name 
was familiar (Experiment 1), 
trustworthy (Experiment 2), or 
dangerous (Experiment 3).

What did we find? 

Although the names were 
not objectively different from 
each other on levels of familiar-
ity, trustworthiness, or danger, 
people systematically judged 
easy names more positively than 
difficult names.  Put another 
way, people thought that easy-
to-pronounce names were more 
familiar, more trustworthy, and 
less dangerous than difficult-to-
pronounce names.  So although 
we would like to think we would 
not evaluate a person based on 
their name, we may unwittingly 
use trivial information like the 
phonological complexity of a 
name in our judgements. 

Conclusions 

Why is it that people believe 
these weird things and make 
mistakes when evaluating infor-
mation?  Our research suggests 
that decorative photos, repetition 

of information, and a person’s 
name all influence the way peo-
ple interpret information.  More 
specifically, decorative photos 
lead people to think information 
is more credible; repetition leads 
mock-jurors to be more confident 
in eyewitness statements – re-
gardless of how many eyewit-
nesses provided the statements; 
and an easy-to-pronounce name 
can lead people to evaluate a 
person more positively. 

Relying on feelings of fluency 
can result in sensible, accurate 
decisions when we are evaluat-
ing credible facts, accurate eye-
witness reports, and trustworthy 
people.  But the same feelings 
can lead people into error when 
we are evaluating inaccurate 
facts, mistaken eyewitnesses, 
and unreliable people.  More 
specifically, feelings of fluency 
might lead us to think false facts 
are true, be more confident in 



page 7

psychology

inaccurate eyewitness reports, 
and more positively evaluate an 
unreliable person.

A common finding across our 
studies is that the effect of flu-
ency was specific to situations 
where people had limited general 
knowledge to draw on.  In the 
real world, we might see these 
effects even when people have 
sufficient knowledge to draw on.  
That is because we juggle a lot 
of information at any one time 
and we do not have the cognitive 
resources to carefully evaluate 
every piece of information that 
reaches us – as a result we may 
turn to feelings to make some de-
cisions.  Therefore it is inevitable 

that we will make at least some 
mistakes.  We can only hope that 
our mistakes are comical rather 
than tragic.

Brittany Cardwell, Jeffrey Foster 
and Eryn Newman are PhD stu-
dents at Victoria University of Wel-
lington in the School of Psychol-
ogy. The authors thank Professor 
Maryanne Garry for her invaluable 
guidance and her inspiring mentor-
ship on these and other projects.

References
Alter, A, Oppenheimer, D 2006: Proc. 

Nat. Acad. Sci. 103, 9369-9372.
Alter, A, Oppenheimer, D 2008: Psy-

chonomic Bull. & Rev. 15, 985-990.
Alter, A; Oppenheimer, D 2009: 

Personality and Soc. Psych. Rev. 13, 
219-236.

Clark, SE; Wells, GL 2008: Law & 

Human Behavior 32, 406-422.
Dihydrogen Monoxide – DHMO 

Homepage. (2010). dhmo.org
Freed, G; Clark, S; Butchart, A; 

Singer, D; Davis, M 2010: Pediatrics, 
125, 653-659.

Hasher, L; Goldstein, D; Toppino, 
T 1977: J. Verbal Learning & Verbal 
Behavior 16, 107-112.

NZ Herald 2007: www.nzher-
ald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_
id=1&objectid=10463579

Rao, A; Monroe, K 1989: J. Market-
ing Research, 26, 351-357.

Reber, R; Schwarz, N 1999: Con-
sciousness & Cognition 8, 338-342.

Tversky, A; Kahneman, D 1973: 
Cognitive Psych. 5, 207-232.

Unkelbach, C 2007: J. Exp. Psych.: 
Learning, Memory, & Cognition 33, 
219-230.

chiropractic

Manipulation, chiropractic, and 
the idols of Francis Bacon
Martin Wallace

Chiropractic has had a colourful history since its invention in the 19th Century.

CHIROPRACTIC has had 
an extraordinary history, 

but the vehement response of its 
practitioners to criticisms of its 
claims is nothing if not human. 
These unwelcome aspects of 
human behaviour – a readiness 
to believe and a violent reaction 
to well-founded criticism – were 
recognised and categorised by 
Francis Bacon 400 years ago.

Chiropractic has been defined 
as “a system of treating bod-
ily disorders by manipulation 

of the spine and other parts”.1  
The Oxford English Dictionary 
gives a number of meanings for 
manipulation, including “The act 
of operating upon or managing 
persons or things with dexterity, 
especially with disparaging im-
plications, unfair management or 
treatment”. Manipulate, among 
other meanings, is “to manage by 
dexterous contrivance or influ-
ence, especially to treat unfairly 
or insidiously for one’s own 
advantage”.

[Until 1818 English dictionar-
ies gave only one meaning for 
manipulation: the method of 
digging for silver ore.]

The practice of chiropractic 
began in the US in 1885. It is one 
of a number of strange behav-
iours and belief systems which 
have had their origins in that 
country, including osteopathy, 
craniosacral manipulation, ap-
plied kinesiology, scientology, 
creationism science, Christian 
Science, and  Mormon beliefs. 



number 98 – summer 2011

chiropractic

country too that homeopathy 
received its greatest support after 
its invention in Europe. Why this 
should have happened is an in-
teresting question. An American 
friend says that it springs from 
an overwhelming desire to avoid 
the perceived errors of Europe 
with its suppression of religious 
freedom.

David Daniel Palmer was born 
in Ontario in 1845, and brought 
his family to the US where by 
1865 they were living in Daven-
port, Iowa. He was a grocer, and 
a bee-keeper, and had a deep 
interest in spiritualism. He prac-
tised ‘magnetic healing’ and 
called himself ‘Doctor’.2, 3, 4

He later said that the idea 
of chiropractic came to him as 
‘received wisdom’ at a séance 
in 1885, from a certain Dr Jim 
Atkinson, deceased at that 
time. Shortly after this, on 18 
September, 1885, he treated a 
man who had been deaf for 17 
years.  He said: “I examined 
him and found a vertebra racked 
from its normal position – I 
racked it into position by using 
the spinous process as a lever, 
and soon the man could hear 
as before.”  He went on: “There 
was nothing crude about this 
adjustment; it was specific, so 
much so that no chiropractor has 
equalled it”.

Palmer called the spinal ir-
regularity he had found a “sub-
luxation”, a term borrowed 
from orthodox medicine where 
it means a partial dislocation of 
a joint. Only chiropractors can 
find, feel, or see their patients’ 
abnormalities, which they pro-
ceed to correct.

Palmer decided there must be 
a single cause for all diseases:  

“I then began a systematic in-
vestigation for the cause of all 
diseases and have been amply 
rewarded.” He had a friend coin 
the word ‘chiropractic’ from 
the Greek ‘cheir’ , hand, and 
‘praxis’, action. He said that 
the free flow of the body’s ‘in-
nate intelligence’ (or ‘psychic 
energy’) to all parts of the body 
was interrupted by spinal verte-
bral subluxations, and this was 
the cause of 95 percent of all 
illnesses.

He said: “I occupy in chiro-
practic a similar position to Mrs 
[Mary Baker] Eddy in Christian 
Science.  Mrs Eddy claimed to 
receive her ideas from the other 
world and so do I.  I am the foun-
tainhead.” 

Palmer was hugely successful. 
In 1897 he opened the ‘Palmer 
School of Care’ in Davenport. 
Admission was by payment of 
tuition fees and no other qualifi-
cation.  In 1905 it was renamed 
‘The Palmer School of Chiro-
practic’ and it has gone on to 
occupy a large campus on what 

is now called Palmer’s Hill, in 
Davenport.

His son, Bartlett Joshua (‘BJ’), 
took over the business in 1906, 
while his father was in prison 
for practising osteopathy and 
medicine without a licence.  DD 
and BJ fell out and DD opened 
a rival school.

By 6 August 1908, the US 
congress was considering a 
bill to regulate the practice of 
chiropractic and to licence chi-
ropractors.

David Daniel Palmer died in 
1916 a short while after being 
run over by BJ in an automo-
bile. The death certificate said 
‘typhoid fever’.

Bartlett Joshua Palmer made 
a fortune, and promoted chiro-
practic in Canada, Australia, 
and the United Kingdom.  He 
stressed salesmanship as he 
taught, and his classrooms were 
decorated with such slogans 
as:

“The world is your cow, but you 
must do the milking” and

“Early to bed and early to rise, 
work like hell and advertise”.

BJ marketed a patented ma-
chine called the Neurocalom-
eter which he said could detect 
subluxations, whether or not the 
patient had symptoms.  It is still 
sold today as the Nervoscope and 
costs about $US799.

BJ founded a radio station, 
WOC (Wonders of Chiropractic) 
in 1924.

In 1926, HJ Jones in Healing 
by Manipulation stated there 
were more than 8000 chiroprac-
tors in the US and Canada. 

David Daniel Palmer, founder of 
chiropractic.



page 9

chiropractic

 BJ died a multimillionaire in 
1961.

This story is one of extremely 
successful entrepreneurship in 
the best tradition of American 
showmanship.  It has nothing to 
do with science, and a lot to do 
with evangelical know-how.

In 2007 there were 19 colleges 
of chiropractic in the US, two in 
the UK, at least one in Australia 
and one in New Zealand.

Repeated examinations of 
x-rays, MRI scans and autopsy 
material have failed to show 
any evidence for existence of 
the ‘subluxation complex’. The 
American Association of Chiro-
practic Colleges states that “the 
subluxations are evaluated, diag-
nosed, and managed through the 
use of chiropractic procedures”.

Because of Palmer’s initial 
dogma, many chiropractors re-
ject the role of infectious agents 
in disease and hence deny the 
value of vaccination.5  Chiro-
practic neck manipulation is as-
sociated with an increased risk of 
vertebro-basilar vessel damage.6 
Chiropractors insist on spine 
x-rays even when the risk of un-
necessary exposure to radiation 
is raised, and this despite the ab-
sence of x-ray changes consistent 
with a ‘subluxation’.

A careful examination of all 
the scientific evidence7 has re-
sulted in the conclusion that 
chiropractic offers some help for 
low back pain but otherwise has 
no more effect than that of a pla-
cebo for any other complaint.

In 1999 an American chiro-
practor, Samuel Homola, pub-
lished Inside Chiropractic: a 
Patient’s Guide8.  He supported 
manipulation for back pain, 

but rejected what he described 
as chiropractic dogma.  He 
confirmed that the chiropractic 
profession had little tolerance 
of dissent. 

“Its nonsense remains unchal-
lenged by its leaders, and has not 
been denounced in its journals. 
Although progress has been 
made, the profession still has one 
foot planted lightly in science, 
and the other firmly rooted in 
cultism.” 

He was labelled a ‘heretic’ by 
his colleagues.

 Some commentators divide 
chiropractors into ‘straight’ dog-
matists and ‘mixers’ who will use 
some science.

Chiropractors and defense 
by legal action: the American 

Medical Association Saga

In the US, doctors encouraged 
the arrest of chiropractors for 
practising medicine without a 
licence.  By 1940 it is said that 
15,000 prosecutions had been 
brought. However 80 percent 
of these had failed, with the 
United Chiropractors’ Associa-
tion, encouraged by BJ Palmer, 
giving financial support to the 
defendants. 

The AMA Committee on 
Quackery lobbied in 1963 to 
have chiropractors relegated to 
a non-medical status.  The com-
mittee argued that chiropractic 
should not be recognised by the 
US Office of Education, citing 
the lack of scientific evidence, 
the denial of germ theory, the 
claim to be able to treat 95 per-
cent of all diseases, and the use 
of the ‘E-meter’.

In 1976 the Chiropractors’ As-
sociation, having become aware 
of further action planned by the 

AMA, brought a suit against the 
association on the grounds that 
it planned to limit chiropractors’ 
practice, and this was in breach 
of anti-trust legislation as it was 
anti-competitive.

In 1987 the Court found in 
favour of the chiropractors, and 
an appeal by the AMA in 1990 
failed.

The chiropractors had shifted 
the issue from science to rights 
of commercial practice. This 
was totally in keeping with 
their history of astute business 
acumen – and lack of scientific 
evidence.

The 1978 NZ Royal 
Commission of Inquiry into 

Chiropractic

In a context of legal and po-
litical mechanisms, the NZ Chi-
ropractors’ Association with its 
supporters, and the NZ Medical 
Association and its supporters, 
battled for and against official 
recognition of chiropractic as 
a national health resource, and 
the access of its practitioners to 
the rewards from the Accident 
Compensation scheme.

The chiropractors bolstered 
their position with hundreds of 
letters to the commission from 
satisfied customers, and the 
NZMA responded by scathing 
and dismissive comments as to 
the worth of such letters, and by 
decrying the lack of science in 
the practice of chiropractic.

Kevin Dew9 suggests that the 
result was a negotiated settlement 
exchanging a proposal by chiro-
practors to restrict their practice 
to musculoskeletal conditions, 
in return for official Government 
recognition, and the addition of 

To Page 12



number 98 – summer 2011

newsfront

Quake wakes up spooks
Compiled by David Riddell

A CHRISTCHURCH para-
normal investigator says 

Canterbury’s September 4 earth-
quake has more than doubled the 
number of reported supernatural 
events in the province (The 
Press, 8 November).

Anton Heyrick says his team, 
Christchurch Paranormal Inves-
tigators, had received an “inter-
esting influx” of phone calls and 
emails.  “People are calling us, 
saying that they had always felt 
like there was something in the 
house, but since the earthquake 
it had become more intense,” he 
said.  He attributed this to the 
“sheer strength and power” of 
the earthquake.

Heyrick said it was well known 
among investigators that renova-
tions tended to wake up dormant 
spirits in old buildings.

“With the earthquake, it liter-
ally smashed walls apart, and 
knocked down floors and ceil-
ings, so you can imagine the 
effect that would have had.”

The team, which did not charge 
for its services, had conducted 
two full investigations, and was 
planning to do more. 

NZ Skeptics chairman Gold 
(whose own residence was dam-
aged in the quake) said the 
reports may have been due to 
“people’s minds playing tricks 
on them in the post-quake envi-
ronment”. 

“You may not feel an after-
shock, but it will still make 
things rattle. People’s minds fill 
in the blanks, and they tend to 

fill in the blanks with fairytales, 
unfortunately.”

UFO files released

The NZ Defence Force did 
a huge favour for newspaper 
editors all over the country by 
releasing 2000 pages of formerly 
secret reports on UFOs just in 
time for the silly season.

Though some have tried to talk 
the reports up, it’s clear there’s 
very little in them.  Says the 
Southland Times in an editorial 
(29 December), “the case most 
likely to attract attention – and 
we say this with all due respect 
to the Christchurch man who 
submitted 300 pages outlining 
two decades of contact with 
aliens – are the Kaikoura lights 
of 1978”.

The Kaikoura Star (29 De-
cember) noted that the air force 
report at the time concluded 
almost all the sightings could 
be accounted for by natural 
phenomena, but  also recounted 
other UFO incidents in the area.  
On 13 July 1959, for example, 
Blenheim farmer Eileen More-
land was getting the cows in 
when she noticed a green light 
above her in the clouds.  Soon an 
oval-shaped UFO with two green 
beams of light and “fiery orange 
jets” settled above her, envel-
oping her in a “peculiar green 
glow”.   She claims to have seen 
two men inside the craft, dressed 
in “silvery, shiny suits from the 
waist upwards” and with head-
gear “like divers’ helmets which 
glittered very brightly”.

In a separate Kaikoura Star 
item the same day, local butcher 
Alan Hickey relates how he often 
travelled the coast road in 1978, 
and noted the bright squid boat 
lights on the horizon.  “It made 
me laugh [when it was reported].  
I thought, ah, it’s those squid 
boats.”  

Psychic ‘predicts’ Lotto win

A psychic’s prediction that 
“something great” was going to 
happen in November  has sup-
posedly been “proved accurate” 
after a Napier family’s big Lotto 
win (Otago Daily Times, 17 No-
vember).

“We had no idea that it would 
be a $2 million Lotto win,” said a 
family member.  No, and neither 
did the psychic.

Hunt on for yeti remains

An Air New Zealand pilot and 
mountaineer is leading a differ-
ent kind of yeti hunt (Sunday 
News, 5 December).

Mike Allsop hopes to track 
down a “skull” and skeletal hand, 
said to be from a yeti, stolen 
from the Pangboche monastery 
in the 1990s.  Weta Workshop 
has produced replicas of the 
missing items which he plans to 
hand-deliver to the monastery in 
April to help searchers find the 
originals.

“I am hoping that the person 
who has them wants to give them 
back ... I will go anywhere in the 
world in person, free of charge, 
no questions asked and I will also 
buy them a beer.”



page 11

newsfront

The article says the mate-
rial came to international promi-
nence when Texan oil magnate 
Tom Slick (a case of nominative 
determinism?) photographed 
them in 1957.  Two years later 
one of his team returned to the 
monastery and reportedly stole 
bone fragments from the hand.  
These were allegedly smuggled 
back to the US by “a Hollywood 
star” – named as James Stewart 
by Wikipedia.  The remaining 
items were stolen in 1999.

Left unsaid is that the “skull” 
– more commonly referred to as 
a scalp – was allowed out of Ne-
pal in 1957 and examined at the 
British Museum, where it was 
determined to be moulded from 
the shoulder skin of a serow, 
a species of Himalayan goat-
antelope.  Photos of the hand 
look equally dubious – it seems 
to have kneecap-like bones at 
the knuckles, and to lack any 
wristbones.

Acupuncture good for lazy 
eyes?

A trial of acupuncture to treat 
lazy eye has offered cautious 
support to the traditional Chinese 
medical practice (Reuters, 18 
December).

Dr Robert Ritch of the New 
York Eye and Ear Infirmary and 
Chinese colleagues studied 18 
Chinese children with lazy eye, 
also known as amblyopia, aged 
between seven and 12.  They 
randomly assigned about half of 
them to wear a patch over their 
good eye for two hours every 
day, and the rest to attend five 
acupuncture sessions weekly; 
both treatments continued for up 
to 25 weeks.  All children were 

also given new glasses and asked 
to perform an hour of daily near-
vision activities.

At the end of the 25 weeks at 
least seven out of 10 children in 
each group had their lazy eye’s 
sight improve by at least two 
lines on an eye chart.  Forty-two 
percent of children receiving 
acupuncture overcame the condi-
tion compared to 17 percent of 
those who wore eye patches.

The University of Rochester’s 
Dr Matthew Gearinger, however, 
cautions that the number of chil-
dren studied was small.  And “it 
is a lot to ask parents to drive to 
a local acupuncturist five days 
a week, rather than just using 
drops or a patch at home.”

Michigan internist Dr Peter 
Lipson noted that everyone knew 
who got what treatment, and that 
without an untreated group the 
study couldn’t rule out the possi-
bility that not doing anything, or 
simply using corrective glasses 
and performing daily exercises, 
would work just as well.  

“This is not, in my opinion, 
evidence toward acupuncture 
being as good as standard care, 
only that in this particular study 
children did about the same if 
they received standard care or 
non-standard care.  It says noth-
ing at all about acupuncture.”

Exorcists wanted

Roman Catholic bishops have 
held a special training workshop 
in Baltimore to help alleviate 
a serious shortage of exorcists 
(Reuters, 14 November).

The church currently has only 
five or six American exorcists 
on its books, but signed up 56 

bishops and 66 priests for the 
two-day event.  “There’s this 
small group of priests who say 
they get requests from all over 
the continental US,” said Bishop 
Thomas Paprocki of Springfield, 
Illinois.  “Actually, each diocese 
should have its own [exorcist].”

He did not say why there was 
increased demand for exorcisms, 
which he noted were rarely per-
formed.

Possible signs of demonic pos-
session referred to in the article 
include scratching, cutting, or 
biting of the skin; profound dis-
plays of strength; and a strong 
or violent reaction to holy wa-
ter.  Nothing about projectile 
vomiting or heads turning 360 
degrees.

Another Kentucky creationist 
theme park

Just when you thought Ken-
tucky couldn’t make itself more 
of a laughing stock comes word 
that plans are afoot to build (or 
rebuild, according to Ken Ham 
of the nearby Creation Museum) 
a full-sized replica of Noah’s Ark 
in the state (Dominion Post, 11 
December).

The ark is to be the centrepiece 
of a $150 million park, to be 
known as Ark Encounter.  Due to 
open in 2014, it will also feature 
live stage shows, a petting zoo 
and a Tower of Babel.

Despite claims the park will 
further tarnish the state’s repu-
tation, Governor Steve Beshear 
has promised $40 million in tax 
breaks for the project.  “Bringing 
new jobs to Kentucky is my top 
priority,” he said.



number 98 – summer 2011

chiropractic

From Page 9

chiropractic to New Zealand’s 
health resources.

The controversy was resolved 
without any resolution as to the 
scientific validity of the claims of 
chiropractic.  It was thought there 
were only 100 chiropractors in 
New Zealand at that time. 

Recent publications6 show 
that the majority of chiropractors 
in the English-speaking world 
continue to make claims for their 
treatment which extend well 
beyond the realm of musculo-
skeletal disorders.

There were 391 chiroprac-
tors advertising in the Yellow 
Pages in New Zealand in August, 
2010.

Simon Singh and the British 
Chiropractors’ Association

In 2008, Simon Singh and 
Edzard Ernst published a book 
called Trick or Treatment.7

On 19 April 2008, Singh wrote 
an article in The Guardian, 
pursuing the topic canvassed in 
the book, that chiropractic was 
alternative medicine and there 
was no evidence for any effect 
except on lower back pain.  

“The British Chiropractors’ Asso-
ciation claims that their members 
can help treat children with colic, 
sleeping and feeding problems, 
frequent ear infections and pro-
longed crying even though there 
is not a jot of evidence. This or-
ganisation is the respectable face 
of the chiropractic profession, 
yet it happily promotes bogus 
treatments”. 

The BCA quickly sued him 
for libel, and on 7 May 2009 the 
court handed down a verdict in 
favour of the chiropractors.

Meanwhile in New Zealand

On 25 July 2008, the NZ Med-
ical Journal published a paper by 
Andrew Gilbey reporting evi-
dence that some chiropractors in 
NZ were using the title ‘Doctor’ 
in a manner which could mislead 
the public.  In the same issue an 
editorial by David Colquhoun 
appeared, critical of chiroprac-
tic, and the qualifications of its 
practitioners. He wrote:

“For most forms of alternative 
medicine, including chiropractic 
and acupuncture the evidence is 
now in. There is now better rea-
son than ever before to believe 
that they are mostly elaborate 
placebos, and at best are no better 
than conventional treatment.”

In the next issue of the NZMJ 
the editor published a letter from 
a lawyer, Paul Radich, represent-
ing the NZ Chiropractors’ Asso-
ciation, threatening legal action 
under the NZ Defamation Act, 
against the journal, Gilbey, and 
Colquhoun.  The letter demanded 
apologies from all parties, and 
outlined the financial penalties 
for all.10 The tone was intimida-
tory. 

In his comments about the po-
sition of the NZMJ as a scientific 
publication, the editor, Frank 
Frizelle, invited the chiroprac-
tors to an evidence-based debate 
with these words: “Let’s hear 
your evidence, not your legal 
muscle”.

The NZMJ published an invit-
ed response from the NZ College 
of Chiropractic in its next issue11 
and I understand there has been 
no further correspondence from 
the lawyer (personal communi-
cation from the editor, NZMJ,  
September 2010).

Back to London

A month after the initial court 
procedure in London, Simon 
Singh announced his intention 
to appeal the finding in favour 
of the BCA. 

On 1 April 2010 the Appeal 
Court handed down its verdict. 
The Lord Chief Justice of Eng-
land and Wales, The Master of 
the Rolls, and Lord Justice Sed-
ley stated that Singh’s comments 
were not libellous, and that they 
were matters of opinion backed 
by evidence.  They went on to 
quote an American judge, Judge 
Easterbrook, now Chief Justice 
of the US 7th Circuit Court of 
Appeals. 

In Underwager v Salter 22 
Fed.3d 730 (1994): 

“Plaintiffs cannot, by simply 
filing suit and crying ‘character 
assassination’ silence those who 
hold divergent views, no matter 
how adverse those views may 
be to the plaintiff’s interests. 
Scientific controversies must be 
settled by the methods of sci-
ence, rather than by the methods 
of litigation.  More papers, more 
discussion, and more satisfactory 
models – not larger awards of 
damages – mark the path toward 
superior understanding of the 
world around us.” 

Back to New Zealand

As it happens, nine days after 
Singh’s appeal was upheld, Ernst 
and Gilbey authored a paper 
in the NZMJ: “Chiropractors’ 
Claims in the English-speaking 
World”.5 They examined 200 in-
dividual chiropractors’ websites 
and nine chiropractic association 
sites in Australia, Canada, New 
Zealand, the UK and the US. 
They concluded: 



page 13

chiropractic

“The majority of chiropractors 
and their associations in the 
English-speaking world seem 
to make claims which are not 
supported by sound evidence. 
We suggest the ubiquity of the 
unsubstantiated claims consti-
tutes an ethical and public health 
issue.”

On 11 June 2010, Shaun Holt 
and Andrew Gilbey wrote a letter 
to the editor of the NZMJ12 draw-
ing attention to the wider public 
scrutiny of chiropractic claims 
and nature following the success 
of Simon Singh’s appeal. 

Francis Bacon and his ‘idols’

Francis Bacon (1561–1626) 
lived at a time when the new 
empiricism was disturbing the 
security and comfort taken in 
accepting the opinions of es-
tablished authorities.  He was a 
lawyer, a legal theorist, a judge, 
and a writer.  He became Lord 
Chancellor, but was charged by 
Parliament with corruption, and 
having taken bribes from those 
appearing before him in court.  
He pleaded guilty and wrote: “I 
was the justest judge that was 
in England these fifty years, 
but it was the justest censure in 
Parliament these two hundred 
years.”13

Bacon wrote a series of ‘Axi-
oms’ towards the end of his 
life.  I would like to use some 
of these to examine aspects 
of human behaviour that the 
history of chiropractic reveals. 
It has been a considerable 
surprise to me to realise the 
prescience of this man.

He used the term ‘idols’ to list 
aspects of human behaviour. 

Axiom 41:  “The Idols of the 
Tribe”  

These have their foundation in 
human nature itself.  

“For it is a false assertion that 
the sense of man is the measure  
of things.  On the contrary, all 
perceptions, as well of the sense 
as of the mind, are according to 
the measure of the individual, 
and not according to the measure 
of the universe.”  

We are all subject to our na-
ture, and seek security and cer-
tainty, and believe the evidence 

of our eyes.  If we get better 
after manipulation, then clearly 
the manipulation made us bet-
ter.  Emma Young says: “We are 
causal determinists – we assume 
that outcomes are caused by pre-
ceding events”.14

Axiom 42: “The Idols of the 
Cave”  

These are the idols of the 
individual man, due to our own 
peculiar natures, our education, 
our own experiences, or to read-
ing from authorities we admire.  
“The spirit of man is in fact a 
thing variable and full of pertur-
bation”.  If we are told by our 
parents or teachers that someone 
else is better after manipulation, 
then we will believe that it is a 
‘true’ relationship. 

Axiom 43: “The Idols of the 
Marketplace”  

“Formed by the intercourse and 
association of men with each oth-
er.  For it is by discourse that men 
associate, and words are imposed 
according to the apprehension 
of the common understanding.  
The ill and unfit choice of words 
wonderfully obstructs the under-
standing.  Words plainly force 
and overrule the understanding, 
and throw all into confusion and 
lead men away into numberless 
empty controversies and idle 
fancies.”

The choice of the word 
‘subluxation’ for example, to 
describe an undemonstrable 
change!  Or the claim for the 
existence of ‘psychic energy’.  
A radio station extolling the 
“Wonders of Chiropractic” is 
a wonderful Idol of the mar-
ketplace.

To take legal action and gain 
the publicity which is sure to 
follow with extensive argument 



number 98 – summer 2011

chiropractic

about the meaning of, for exam-
ple, ‘happily’ has great appeal in  
the marketplace. 

Axiom 44: “The Idols of the 
Theatre”  

“Which have migrated into men’s 
minds from various dogmas, and 
the wrong laws of demonstration.  
All the received systems are but 
so many stage plays – many more 
plays of the same kind may yet 
be composed.”

How well aware of this human 
trait are all showmen and char-
latans.  The Palmers, father and 
son, exploited this behaviour.  
To claim that new knowledge 
has come from beyond the grave 
is wonderful ‘theatre’, full of 
drama and mystery. To maintain 
the dogma of the wonderful in 
the face of evidence to the con-
trary is so much easier than to 
examine the evidence.

All these human behaviours 
can be seen in the history of chi-

ropractic, and in so many other 
catastrophes such as the anti-
vaccination campaign, the Peter 
Ellis trial, the Cartwright affair, 
the anti-fluoridation campaign 
and so on and on.

The history of chiropractic, 
and the response of chiropractors 
to criticism about the absence of 
science in their beliefs, illustrate 
the profound insights of Francis 
Bacon about our nature. It is 
our nature which results in the 
persistence of the perverse, and 
which resists the truth.  

The responses of those with-
out objective evidence for their 
personal beliefs often include 
ad hominem attacks, threat of 
legal action and financial injury, 
professional ridicule, and public 
invective. All these are seen in 
the chiropractors’ responses.

Martin Wallace is a retired physi-
cian who is resuming his education 
in literature, natural history, and 
in trying to understand human 
behaviour.

References
1.  Collins’ Concise Dictionary of the 

English Language (1988). 
2. Shapiro, R 2009: Suckers: How 

Alternative Medicine Makes Fools of Us 
All. Vintage Press, London.

3. Carroll, RT 2003: The Skeptics’ 
Dictionary; A Collection of Strange 
Beliefs, Amazing Deceptions and 
Dangerous Delusions. John Wiley & 
Sons, NJ.

4.  Goldacre, B 2008: Bad Science. 
Fourth Estate, London.

5.  Ernst, E, Gilbey, A 2010:  NZMJ,  
123(1312) 36-44.

6.  Ernst, E 2007: J. R. Soc. Med. 
100(7) 330-338.

 7.  Singh, S; Ernst, E.  2008: Trick 
or Treatment: Alternative Medicine on 
Trial. Transworld Publishers, London.

 8.   Homola, S 1999: Inside Chiro-
practic: A Patient’s Guide.

 9.  Dew, K 2000: Sociology of Health 
& Illness, 22(3) 310—330.

10. Editorial, 2008: NZMJ, 121(1279) 
16-18.

11. Roughan, S 2008: NZMJ, 121 
(1280) 72-74.

12. Gilbey, A 2010: NZMJ, 123(1316) 
126-127. 

13.  Hollander, J; Kermode, F 1973: 
Oxford Anthology of English Literature. 
OUP, London & New York.

14.   Young, E 2010:  New Scientist 
2720. 

.

cartwright inquiry

THE article by Michelle Cof-
fey (NZ Skeptic, 97) restates 

the conclusions of the Cartwright 
Report which are not, as she 
seems to imply, unassailable 
facts.  Indeed many of the points 
Coffey highlights are contest-
able and have been effectively 
contested.  Some examples (Cof-
fey’s statements in italics) are as 
follows:

“The report found that Green … 
aimed to prove a point that even 

at the time was known not to be 
the case.  A 1961 compilation of 
studies…showed CIS progressed 
to invasive cancer in 28.3 percent 
of cases.”

There was no medical certain-
ty about the proportion of cases 
of CIS which would advance to 
invasive cancer, either in 1961 or 
subsequently. In 1976 the British 
Medical Journal described this 
very question as a “fierce contro-
versy”.1  Studies, with accompa-

nying disagreements relating to 
appropriate treatment, continued 
throughout the period under 
discussion.  In 1993 an Austral-
ian researcher reviewed all the 
studies of the progression of CIS 
that he could find since 1955.  He 
commented on how controver-
sial it was.  He concluded that 
the studies showed the invasive 
potential of CIN1 to be 1 per-
cent, CIN2 to be 5 percent and 
CIN3 or CIS to be 12 percent 
or possibly more.2  The reality 

Orthodoxy Restated
Linda Bryder responds to an article in our last issue.



page 15

cartwright inquiry

was even more complicated, as 
pathologists constantly disputed 
the allocation of dysplasia into 
the various grades of CIN1, 2 
and 3.  As American professor of 
gynecology Leopold Koss stated 
in 1979, “Truly it can be repeated 
that one man’s dysplasia (CIN1) 
is another man’s carcinoma in 
situ (CIN3).”3

2. “Standard treatment of 
the time involved excising all 
affected tissue and the ‘conserva-
tive’ treatment of conisation was 
in use well prior to 1966.” 

Coffey cites 1958 “official 
policy”, as did Judge Silvia 
Cartwright, to show this.  This 
National Women’s “official pol-
icy” was agreed to at a meeting 
of only nine senior consultants 
(including one paediatrician) 
with two dissenting voices.4 
Many doctors, in New Zealand 
and overseas, still opted for the 
more invasive hysterectomy as 
treatment for CIS.  A 1983 study 
noted that in the USA hysterec-
tomy had been the most common 
treatment since the 1950s.5  In 
fact Coffey acknowledges this 
variation in preferred treatments 
in the next paragraph when she 
writes, “During this period, 
some centres were beginning 
to use cone biopsy as effective 
treatment; however there were 
limitations to its use.”

3. “Cartwright concluded 
that Green’s 1966 proposal was 
a ‘research proposal’.”

Professor Barbara Heslop ex-
plained this more appropriately 
in its historical context when she 
wrote: “The investigation was 
basically a collection of clini-
cal cases whose attributes were 
to be reported retrospectively.” 

6 Green certainly planned to 
publish in international medical 

journals (he had an academic 
post which held expectations 
of scientific publications) but 
he was, as Professor Heslop 
wrote, a “clinical collector”.  He 
himself used the term “medical 
cartography” to describe his re-
search.7  Sir William Liley told 
Green in 1975:“Your dogged 
long term data collection lacks 
the instant appeal of some of the 
other exploits about the place.”8  
Green was first and foremost a 
gynaecologist however, and as 
American professor of bioeth-
ics, Robert Baker, wrote of the 
1960s, it was presumed at that 
time that “the therapeutic rela-
tionship would automatically 
predominate over the scientist 
–subject relationship.”9  That 
certainly applied to Green.

4. “In addition, patients over 
the age of 35 were included in 
the research in breach of the 
protocol.” 

The 1966 management pro-
tocol was to “extend” conserva-
tive treatment to all those under 
the age of 35, which did not 
mean that such management 
was restricted to that age group. 
Indeed, the protocol shows the 
extent to which clinical decisions 
predominated over any research 
objectives.  The conservative 
treatment regime was extended 
to cover at least all young wom-
en, who could be most harmed by 
excessive intervention, but it was 
never intended that conserva-
tive treatment would only apply 
to young women; the choice of 
treatment was done on a case-by- 
case basis.

5. “Patients also had to return 
for repeated tests and other inva-
sive procedures.”

Coffey presents this as a nega-
tive outcome, as though it was an 

unnecessary encumbrance for the 
women.  However, in her recom-
mendations, Judge Cartwright 
(p 210) wrote: “Any woman 
who has received a diagnosis of 
CIS … must have her condition 
monitored for life.” 

6. “... new-born babies had 
their vaginas swabbed without 
formal consent from the par-
ents.”

Regarding the infant vagi-
nal swabs, a press release by 
Judge Cartwright’s counsel stat-
ed “Mothers were told of the 
tests.”  In her report, Cartwright 
commented on the lack of con-
sent.10 By this she must have 
meant written consent.  Yet oral 
consent was also the format for 
Sir William Liley’s intra-uterine 
blood transfusions from the early 
1960s and Sir Graham Liggins’s 
infusion of corticosteroids from 
the late 1960s, at the same insti-
tution, which were internation-
ally acclaimed.  These need to 
be placed in the context of the 
times.  Similarly the trial of ra-
diotherapy and hysterectomy for 
cervical cancer, initiated in 1972, 
which Coffey refers to, complied 
with international practice for 
randomised controlled trials and 
the principle of equipoise.11

7. “The patients were divided 
retrospectively into two groups 
which overlapped strongly but 
not completely with groups de-
fined by Green, that he called 
‘special series’.”

Despite writing this, Coffey 
herself makes it clear that the two 
groups created by Dr Bill McIn-
doe et al in 1984 (numbering 817 
and 131) had nothing to do with 
the two groups whose records 
Green analysed (numbering 27 
and 25).  



number 98 – summer 2011

cartwright inquiry

8. “While Coney and Bunkle 
may have made a mistake [think-
ing there were two groups], it’s 
clear the judge didn’t.” 

Judge Cartwright most defi-
nitely accepted Coney and Bun-
kle’s interpretation; on page 95 
Cartwright wrote: 

“Twelve of the total number of 
women died from invasive carci-
noma. Four (0.5%) of the Group-
one women, and eight (6%) of 
the Group-two women who had 
limited or no treatment. Thus the 
women in the limited treatment 
group were twelve times more 
likely to die as the fully treated 
group” [my italics].

 Cartwright accepted this 
as “accurately reflect[ing] the 
findings of the 1984 McIndoe 
paper.” She therefore accepted 
unequivocally that there were 
two groups, one of which had 
“limited or no treatment”. 

9. “... the proportion of in-
vasive cancer in those inad-
equately treated was much higher 
compared with those who had 
returned to negative cytology”. 

How had they “returned to 
negative cytology”?  There is no 
evidence that their treatment was 
any different from the others (in-
deed McIndoe himself told Co-
ney that treatment did not enter 
their study12) but their disease had 
disappeared.  The distinction was 
not “inadequately treated” and 
“adequately treated”, but rather 
“positive cytology” and “nega-
tive cytology”.  The McIndoe 
paper stated: “The 131 patients 
in group 2 continued to produce 
abnormal cytology … irrespec-
tive of the initial management or 
the histologic completeness of 
excision of the lesion”.13 

10. “... there was a further 
paper in 1986 regarding CIS of 
the vulva. The same method used 
by Dr Green to group women 
by cytology after diagnosis and 
treatment was used...” 

Coffey refers to the 1986 pa-
per on carcinoma of the vulva 
as critical of conservative treat-
ment, yet overlooks the conclu-
sion of this paper which advised 
caution in treatment: “Although 
a small proportion of recurrences 
will occur, mutilating vulvec-
tomy [should be] avoided.”14 
Coffey actually confuses the two 
studies (1984 and 1986), when 
she reverts to a discussion of the 
1984 McIndoe paper. 

11. “CIS is and was a totally 
curable lesion.”

Would a modern gynaecolo-
gist agree with this assessment? 
If so, how does one explain that 
cervical cancer has not been 
eliminated from our popula-
tion?  Indeed the McIndoe paper 
stated: “Thus, whether or not 
the lesion is completely excised 
does not appear to influence the 
possibility of invasion occurring 
subsequently.”15 

12. “evidence of continuing 
disease, demonstrating that the 
intervention was inadequate… 
this differs from group 1 patients, 
who were successfully treated at 
the outset.” 

As stated above, Group 1 and 
Group 2 had a similar range of 
treatments, the differences did 
not relate to treatment but rather 
whether or not they had continu-
ing disease. 

13. “This paper [McCredie et 
al. 2008] gave a direct estimate 
of the rate of progression from 
CIN3 to invasive cancer. For 
143 women that were managed 

by only punch or wedge biopsy 
the cumulative incidence was 
31.3 percent at 30 years and 
50.3 percent in a subgroup who 
had persistent disease at 24 
months.”

 The methodology of the 2008 
paper has been questioned by 
Sandercock and Burls, who 
wrote: “This paper states clearly 
that the authors divided their 
sample into adequately and 
inadequately treated groups. 
However, a major problem in 
their methods is that they use the 
outcome following treatment as 
part of the classification system.” 
Sandercock and Burls cite the 
2008 paper:

“Any procedure followed by a 
positive smear in the following 
6–24 months was classified as 
inadequate treatment (Figure 1). 
Four women who developed can-
cer within 2 years of CIN3 diag-
nosis, but who had no follow-up 
cytology, were assumed to have 
had inadequate treatment.”  

Sandercock and Burls com-
ment that: “Given that they 
partially base the classification 
of adequacy of treatment on 
outcomes, it is totally unsurpris-
ing and uninformative that the 
authors should find that women 
who are classified as ‘inad-
equately treated’ have poorer 
outcomes.  It is difficult to fol-
low exactly what this paper was 
trying to prove, but as a means 
to demonstrate that conservative 
treatment led to worse outcomes, 
the methods are wholly inad-
equate.”16 

14. “This study [McCredie study] 
is important as it shows the medi-
cal experience of the women, 
where they were subjected to 
many interventions that were 
not meant to treat but rather to 
monitor.” 



page 17

cartwright inquiry

Apart from the questionable 
methodology referred to above, 
it should also be noted that a 
study on outcomes cannot make 
such pronouncements on what 
the intentions were of those who 
managed the women’s condi-
tions. 

15. “[Green’s] ‘atypical’ view-
point was also promoted in the 
scientific literature and in the 
press, creating confusion within 
the medical scene and with the 
public.”

For Coffey this included un-
dergraduate and postgraduate 
medical students.  Yet Green’s 
achievement was to encour-
age an openness to look at the 
evidence.  In this, he followed 
Thomas McKeown, the British 
Professor of Social Medicine 
who questioned the role of mod-
ern medicine by studying data on 
causes of death over a 200-year 
period (this included a ques-
tioning of the role of cervical 
screening).17  Far from creating 
confusion, Green’s willingness 
to debate the evidence and to 
question modern medicine and 
technological interventions is ex-
actly what a modern democratic 
society should seek to promote, 
and this should certainly be a 
goal of the Skeptics Society.

Linda Bryder is Professor of 
History at Auckland University 
and author of A History of the 
‘Unfortunate Experiment’ at 
National Women’s Hospital, 
Auckland University Press, 2009.

References
1. Leading article 1976: BMJ 2, 

659–60.
2. Östör, AG 1993: Intern. J. Gyn. 

Path. 12, 2, 1993, 186–92.
3. Koss, LG 1978: Obstet Gynecol. 

51, 377.
4. Bryder, L 2009: A History of the 

‘Unfortunate Experiment’ at National 
Women’s Hospital, Auckland University 
Press, Auckland.

5. Larsson, G 1983: Acta Obstetricia 
et Gynecologica Scandinavia, Supple-
ment 114, Lund, 9–10.

6. Heslop, B 2004: NZMJ 117, 1199 
(www.nzma.org.nz.ezproxy.auck-
land.ac.nz/journal/117-1199/1000). 

7. Cited in Bryder, 128.
8. Cited in Bryder, 88.
9. Baker, R 1998: in cooperation with 

Herych, E (eds), Ethics Codes in Medi-
cine: Foundations and Achievements 
of Codification since 1947, Ashgate, 
Aldershot, 322–4.

10. Bryder, 132-3.
11. Bryder, 71-2.
12. Bryder, 33.
13. McIndoe, WA; McLean, MR; 

Jones, RW; Mullins, PR 1984: Obstet 

I’M a men’s health promoter 
working out of Christchurch 

and have some reflections after 
reading the discussions about the 
Cartwright report.

I’m staggered at times by the 
difference in response by health 
and social systems to men’s and 
women’s needs, despite there 
being arguably worse health 
and social outcomes overall for 
men.

I point to the  rich legacy 
of Women’s Health Centres 
and Women’s Support Centres 
around the country over the last 
20 years.  I note the health pro-
motion campaigns run through 
the community that are targeted 
wholly at women (see Appetite 
for Life), or framed to be less 
accessible by men (Green Pre-
scription). I’m staggered when 
I see a “Parent’s” Breast-Feed-
ing programme, and a migrant/ 
refugee health programme that is 
once again wholly for women.

Gynecol. 64, 4, 454.  
14. Jones, RW; McLean, MR 1986: 

Obstet Gynecol. 68, 4, 499–503.
15. Mcindoe et al, 457.
16. Sandercock, J; Burls, A 2010: 

NZMJ 123, 1320; ISSN 1175 8716, 
119.  www.nzma.org.nz/journal/123-
1320/4280/ 

17. McKeown, T 1976: The Role of 
Medicine: Dream, mirage or nemesis? 
Nuffield Provincial Hospitals Trust, 
London; McKeown, T; Knox, EG 1968: 
The Framework Required for Validation 
of Prescriptive Screening’, in McKeown, 
T (ed.), Screening in Medical Care: re-
viewing the Evidence: A collection of Es-
says, Nuffield Provincial Hospitals Trust, 
Oxford University Press, London.

I came in late to seeing the 
current social work/ health pro-
motion environment, but it’s 
hard for me not to conclude that 
a lot of advocacy has occurred 
for women to get these services, 
and that the Cartwright Report 
was one plank in that advocacy, 
regardless of whether it was 
valid or not.

So, I’ll acknowledge in my 
sympathy for men, being smug 
to see the report challenged, and 
at the same time uncomfortable 
with having that response.  I wish 
a skeptical eye had been put onto 
all of the public money spent on 
our health and social dollar and 
am glad that the NZS took this 
one on.

Donald Pettitt
Manager, Canterbury Men’s 
Centre, www.canmen.org.nz

(Thanks for your comments.  How-
ever, this topic is now closed! 
- ed.)

forum

Cartwright Report a plank in 
advocacy



number 98 – summer 2011

bioblog

AFRIEND of mine, who 
happens to be a biology 

teacher, recently forwarded me 
an email. Quite apart from the 
fact that the sender had sent it to 
what looks like every secondary 
school in the country and didn’t 
have the courtesy to bcc the 
mailing list, there are a number 
of issues around it that give me 
some concern.

But first, the email:

TO: Faculty Head of Science / 
Head of Biology Department

Please find attached a new re-
source (pp. 12-14) by Dr Jerry 
Bergman on the left recurrent 
laryngeal nerve (RLN) for the 
teaching and learning of Senior 
Science/Biology (human evolu-
tion). [Edit: The original email 
had a link to the article on RLN, 
which was on the Institute for 
Creation Research website.]

So who are these ‘scientists 
anonymous’?

•  Much evidence exists that the 
present design results from de-
velopmental constraints.

•  There are indications that this 
design serves to fine-tune laryn-
geal functions.

•  The nerve serves to innervate 
other organs after it branches 
from the vagus on its way to the 
larynx.

•  The design provides backup 
innervation to the larynx in case 
another nerve is damaged.

    •  No evidence exists that the 
design causes any disadvantage.

Freely share this resource with 
the teaching staff in your faculty/
department.

    Yours sincerely,

    Scientists Anonymous (NZ)

PRIVACY ACT/DISCLAIMER
Dissemination of extraordinary sci-
ence resources will be made once or 
twice a year at the most (opt out).

All replies will be read but not nec-
essarily acknowledged (no-reply 
policy applies).

The distribution of resources through 
this mailing system is not by the 
Publishers.

It’s immediately obvious that 
this is a thinly disguised attempt 
by cdesign proponentsists to 
get ‘intelligent design’ materi-
als into the classroom [Those 
unfamiliar with the term ‘cde-
sign proponentsists’ please use 

Google - ed.]. The use of the 
word ‘design’ is a dead giveaway 
there. The arrangement of the 
laryngeal nerves has been noted 
by biologists as an example of 
poor ‘design’ as it doesn’t fol-
low a straightforward path to the 
organs it innervates (and in fact 
follows an extremely lengthy 
detour in giraffes!), leading to 
the question, why would a ‘de-
signer’ use such poor planning? 
(There’s a good YouTube clip 
on the subject.) That the ID pro-
ponents now seem to be arguing 
that poor design is actually pur-
poseful and thus still evidence of 
a designer smacks of grasping at 
straws. Furthermore, the article 
that the email originally linked 
to is mounted on the Institute for 
Creation Research website – it’s 
not published in a peer-reviewed 
journal. So there’s nothing “ex-
traordinary” about this particular 
“resource”.

Of more significance, I think, 
is the identity of the originators 
of this message (and I note they 
promise others in future; at least 
one can opt out!). “Scientists 
Anonymous”. This is an attempt 
at an appeal to authority – a 
bunch of scientists say so, so we 
should give it some weight.

But we shouldn’t – because 
we don’t know who they are. 
No-one’s publicly signed their 
name to this stuff, so why should 

Alison Campbell finds the creationists are still trying to get into our schools.



page 19

bioblog

we accept their authority in this 
matter?  Are there really any 
practising scientists there?  Are 
any of them biologists?  Who 
knows... but it adds no weight 
to their proclaimed position on 
this issue. The only person men-
tioned by name, Jerry Bergman, 
is indeed a biologist by train-
ing, for whom the first Google 
entries are citations by Answer 
in Genesis and CreationWiki. 
Google Scholar indicates that 

his recent publications are not 
in the area of biological sciences 
but promote anti-evolution ideas 
including the one that Darwin’s 
writings influenced Hitler’s at-
titudes to various racial groups 
(an idea that’s been throroughly 
debunked elsewhere).

A search for ‘scientists anony-
mous’ brings up a students’ 
Facebook site and a book of the 
same name about women scien-
tists. So who, exactly, are these 

‘Scientists Anonymous’ who are 
behind the email to schools, and 
why aren’t they prepared to put 
their names to the document?

Alison Campbell is a lecturer in 
the Biological Sciences Department 
at Waikato University.  She writes 
Bioblog as a way of encouraging 
critical thinking, looking at scien-
tific papers that are relevant to the 
Level 3 curriculum and Scholar-
ship, and fielding questions from 
readers.

from the vaults

Creationism in Wellington schools

Creationism is not a new problem in New Zealand schools, as this article excerpt  from NZ Skeptic 
18 (December 1990) illustrates.

A report of a survey 
conducted in 1988

IN ORDER to ascertain to what 
extent creationist ideas and 

influence have penetrated sec-
ondary school science courses, 
we sent the following question-
naire to secondary schools in the 
Wellington region.

1.  Approximately how many 
hours are devoted to the teach-
ing of evolution in your school 
and what proportion of pupils 
are taught it?

2.  Are creationist ideas being 
taught at your school as part of 
a science course?

3.  Do any science teachers 
in your school use Creationist 
literature with their classes?

Nine replies were received 
from about 35 schools circulat-
ed.  Although this provides only a 
small sample, and few generali-
sations can be made, the replies 
represent a good cross section, 
from central city large schools to 
“suburban” schools, and single 
sex and co-ed schools.

Most teachers made no com-
ment of any concern they may 
have felt about the influence of 
Creationism in our schools, but 
2 teachers specifically stated 
they felt there is a problem and 
that they are concerned about it.  
Most teachers expressed confi-
dence that their 7th form pupils 
were able to decide for them-
selves on the merits or otherwise 
of the Creationist arguments, but 
one teacher specifically stated 
a concern that some pupils had 
already been “indoctrinated” and 
that few pupils had “the scien-
tific background to adequately 
evaluate Creationist literature.”  
Two schools said their science 
teaching staff included a Crea-
tionist (and a third school, from 
which no reply was received, is 
known to us).  Hence, 3 out of 
10 schools have Creationists on 
their science teaching staff.

Evolution is clearly absent al-
together from lower Form (Forms 
3-5) courses, and comprises 
a minor part, if any, of the 6th 
Form Biology course.  In Form 7 
it constitutes a major part (gener-
ally 20-35 hours) of the Biology 

course, which is taken by about 
20-30% of the 7th Form.  This 
presumably represents about 
3% of the school role.

In total, 4 of the 9 schools ex-
pose their pupils to Creationist 
ideas in the teaching of evolu-
tion – generally as a “stimulus 
for discussion” but, in 2 cases, 
to show that there are “alterna-
tives that many people accept”.  
Students are encouraged to 
discuss the question and to 
“decide for themselves”.  Two 
mentioned that they had taken 
classes to hear Dr Wilder-Smith 
(a prominent Creationist spokes-
man) talk, during his recent visit 
to New Zealand.

...

Roger Cooper (Paleontologist, 
NZ Geological Survey)

Gordon Hewitt (Biologist, School 
of Health Sciences, Central 
Institute of Technology

Frank Andrews (Astronomer, 
Carter Observatory)

Dave Burton (Zoologist, Victoria 
University) 



If undelivered, return to:

NZ Skeptics
P.O. Box 30501
Lower Hutt 5040

NZ Skeptics (Inc.)
Chair-entity:  Gold (Christchurch), chair@skeptics.org.nz
Secretary: Paul Ashton (Christchurch), secretary@skeptics.org.nz
Treasurer: Michelle Coffey (Wellington), treasurer@skeptics.org.nz

Committee: Claire le Couteur (Christchurch)   Julian Kissock (Palmerston North)
  Robert Woolf (Auckland)   Danna Challies (Palmerston North) 
  Keith Garratt (Rotorua)    Nathan Grange (Auckland)  
  Felicity Goodyear-Smith (Auckland)  Paul Trotman (Dunedin)
  Don Kinnell (Wairarapa)   Mark Hughes (Auckland)
  Jim Cheetham (Dunedin)

Media Contact: Vicki Hyde
NZ Skeptic Editor: David Riddell, skepticeditor@skeptics.org.nz
Video Librarian: Alastair Brickell  www.skeptics.org.nz/SK:MEMBERSVIDEO

New Zealand
Permit No. 3357 Permit

Skeptics in the Pub

Skeptics in the Pub groups are now up and running in Auckland, Wellington, 
Christchurch and Dunedin – and Hamilton and Tauranga have regular Café 

Scientifiques, which are also worth attending!

See skepticsinthepub.net.nz for details on meetups, blog posts and forums.

For Café Scientifique visit sci.waikato.ac.nz/cafescientifique/


