Tied up in cables

Can stereo cables really make a difference to the way your music sounds?

Bob Metcalfe (Skeptic No 75) might have been reading New Zealand Tone magazine: Bringing Technology to Life, Sept-Oct 2004. The front cover promises “Hi-fi cables: science or hocus pocus”, and on page 46 there is an interview with Bob Noble, “sales manager for respected cable manufacturer Chord”. On page 47 there is a review of three Chord cables. The only science in the interview is the importance of screening to cables since cheap electronics in homes today are “leaking interference back into the same mains power ring that supplies the hi-fi. This degrades the final sound considerably. If you don’t believe me, turn all those other appliances off and see what it does to your hi-fi sound.” Nobody puts the case that there is any hocus pocus to cables.

Reviewer Paul Burgess found the sound of the first set ($275) “big, warm and easy to listen to” but “slightly hazy when compared to the other more upmarket cables” so they “would compliment [sic] a system with a bright sounding amplifier or speakers … (This is a good example of synergy where the cable works with the system to greatly improve overall sound)”. (Me, I would rather entrust equalisation to electronics designed to handle it.)

With the second set ($500), the reviewer Paul Burgess nearly made a big mistake:

“They are beautifully finished in red and black for left and right channel identification and have easy to read arrows showing the correct way to insert them into your system. This might sound a bit over-the-top, but attention to detail can make a big difference to the sound. At one stage I thought my system sounded a bit unfocussed and upon checking my interconnects found I had put one in with the arrows facing the wrong way.”

This claim that cables are made with a directionality is not new, but since audio is carried by a very small alternating current that spends exactly as much time going one way as the other, how this can be so remains unexplained, and I dare say, inexplicable.

The third set of cables ($1200) is oddest of all:

“…for some strange reason, the music appeared to slow down just a tad every time I put these into my system. I put that down to the system synergy principal [sic] and got on with enjoying them. Another possible reason could be that they may have needed more burn-in time. (Believe it or not, most cable improves in sound after the first 100 hours of use.)” He could easily have tested this effect more thoroughly by plugging in a different cable to one channel and seeing if there was an echo. One wonders if he imagines the music backs up in the cable before being let out more slowly…

Note that this is about interconnects, between music players and amplifiers. The increasingly monstrous cables connecting amplifiers to speakers are another story. I nominate Paul Burgess of Tone magazine for a Bent Spoon.

Oddly, the reviews don’t tell you one thing (perhaps the only thing) you might want to know about the cables — how long they are.

By the way, I have a confession. A very long time ago, when stereo was new, I wrote to the Christchurch Press denouncing it as being unnecessary for the reproduction of music: to hear the flutes on the left and bassoons on the right seemed like a gimmick. As soon as I heard good stereo I realised I was wrong — though not completely: stereo is good because more audio information is good, and hearing where the instruments are is a side-effect. I could be wrong again.

Hokum Locum

Body Enhancer’s benefits are Bogus

Fresh from a visit to Iraq, John Welch is ready to embark on a jihad against quackery…

The product Body Enhancer, marketed by the Zenith Corporation, costs $95 per bottle and is “claimed to assist fat burning, muscle growth and liver detoxification.” A judge, however, found that the product offered ‘bogus benefits’ although the couple behind the company remained defiant and claimed that they were “scapegoats for the natural remedy industry.”

Judge Lindsay Moore was reported as describing Lindsay Gallot as ‘calculatedly dishonest’ and accused his partner of making blatantly false claims. This is perfectly understandable criticism as Mr Gallot is described as an ex-geologist and his wife as an ex-physics teacher. One would be entitled to expect that two people with a scientific background would not get involved in such pseudo-scientific nonsense. In their defence the couple claim that the product was tested by a Maori health provider and their clinical advisor Dr Tane Taylor was quoted as saying “he understood the results were positive”. According to the NZ Medical Council website, Dr Taylor has a medical degree from Albania and I know from my time in Auckland that he was involved with a chelation clinic, and I think that ends any scientific credibility that he might lend to the subject. For a full report as published in the Sunday Star Times go to: www.stuff.co.nz/stuff/0,2106,3303250a10,00.html

The next website, www.zenith.co.nz/ComComm_Rebuttal07.html, describes some kind of pseudoscientific trial and then goes on to say that the results cannot be published on the web. Testimonials are called on in support, which is a hallmark of quackery. It is not a good business practice to test your own product and find that it is useless. Much better to rip off the punters who feel compelled after wasting $95 to give it an endorsement. However, one unusually sceptical ustomer described the product as “the most putrid stuff I’ve ever tried”. I bet that testimonial was never used!

Guns will make us powerful; butter will only make us fat

Herman Goering obviously didn’t follow his own advice and now it seems remarkable that his huge frame ever fitted the cockpit of a World War One fighter aircraft where he was an acknowledged fighter ace. Morphine addiction must have addled his brains.

No such excuse for John Keitz who weighs 283kg and has been bedridden since August, 1998. He even cooks from his bed and this recipe gives some clue to his problem: six chicken breasts, a pound of butter……need I go on? John is now in receipt of disability benefits and can be cared for in a home funded by Medicare benefits of US$313 per day. This sort of grotesque celebration of excess is made all the worse by the excuses made by those people who specialise in medicalising human behaviour and the denial of personal responsibility. As Ivan Illich pointed out, the medical profession among others has always looked to extend its sphere of influence by “expropriating the power of the individual to heal himself.” This means that people exhibiting sick behaviour need to be allowed to suffer the consequences of such behaviour in order to make changes. Here, a parody of the American dream of ‘success’ is looked after in such a way that he can afford to buy even more chicken breasts and even more butter. At least he had the good sense not to bother with any of the useless products from the Zenith Corporation.

Dominion Post 2 July 2005

Something is rotten in the state of Sweden (and Denmark?)

Dr Elinder was a paediatrician in New Zealand and after returning to his native Sweden he criticised the tendency of his colleagues to over-diagnose such conditions as ADHD, minimal brain dysfunction and autism spectrum disorder, as well as the excessive use of Ritalin in treating such conditions. He was supported by a colleague, Dr Karve, who found serious flaws in the work done by a group led by a Professor Gilberg. In 1998, Dr Elinder asked to see Prof Gilberg’s research data but this request was refused and subsequently the data was destroyed with the connivance of the University of Gothenburg. This sort of disgraceful behaviour is the antithesis of science, which depends on independent verification and reproducibility. One tends to view the Scandinavians as somewhat placid and serious people but all that changed with the extraordinary attack on Bjorn Lomborg (The Skeptical Environmentalist) by the Danish Committee on Scientific Dishonesty. Lomborg was cleared of any wrongdoing but I sincerely hope the DCSD is going to examine the behaviour of Prof Gilberg.
NZ Doctor 18 May 2005

Remunerative Post Traumatic Stress Disorder (RPTSD)

Is there anyone in New Zealand who has suffered some traumatic experience and not been diagnosed with PTSD? I can think of my late father who came back from the war, handed in his Thompson submachine gun, got on with his life and never spoke of the war again. Is there anybody else? I would like to hear from you.

A woman has been denied ACC compensation after having unprotected sex with a partner who concealed his HIV status from her. She has not contracted HIV but has been diagnosed with PTSD, or more properly called RPTSD because the motivation is to obtain money. I wonder whether the doctors or therapists who endorse this nonsense ever stop to think that they make themselves a laughing stock. I am reminded of the story told by Andrew Malleson (Need Your Doctor be so Useless) where a housing authority ignored people wanting better housing because all of them had the required letters of support from their doctors.

Another woman tried to get ACC cover because she was “retraumatised” while reliving a 20-year-old rape experience with a therapist. She alleged a ‘new injury’ on top of her existing PTSD. Why on earth somebody would either want or need therapy for something that happened 20 years ago is beyond me.

Perhaps I should ask Jeanette Wilson to contact my late father and see whether he wants to file a claim for PTSD from beyond the grave. I have never seen better examples of Welch’s Law, where claims expand to take up the amount of compensation available.

Pharmacists and alternative medicine

I went into my local pharmacy recently and was astonished to see that products that I would describe as ‘fringe’ medicines dominated the OTC medicine section. A full page infomercial in a local paper was clearly advertising one of these products but there is no acknowledgement that it is an advertisement. I wonder at the ethics of this. The same pharmacy had a similar article promoting ear candling and I hope the conference organisers are able to set up a demonstration of this bizarre practice.

One such pharmacy product is Esberritox. It contains various herbal products such as echinacea. A Google search produced 25,000 hits and echinacea is also well covered on www.quackwatch.com There is also a good article on that site by Dr Barrett about the unethical behaviour of pharmacists, which has them selling unproven remedies with a huge profit margin. It’s rather ironic that government policies to restrict pharmaceutical access to cheap and proven drugs has seen a parallel increase in the use of quack remedies as pharmacists stock them in order to maintain their incomes.

Acupuncture Flunks, not once but twice!

A German study found that sham acupuncture was just as effective as ‘real’ acupuncture for migraine headaches. The study was published in the Journal of the American Medical Association. I did the same experiments over 15 years ago and satisfied myself that the needles could be stuck anywhere and the same results were obtained. It follows that acupuncture theory and training is a delusion and as I demonstrated at one of our meetings, an intelligent group of skeptics can become ‘trained acupuncturists’ after a one-hour lecture. It is a disgrace and a fraud that ACC continues to fund acupuncture as well as many other unproven treatments such as chiropractic and osteopathy. GPs are able to claim credits for acupuncture training. This should be stopped. It would be interesting to do a study of treating migraine with sham acupuncture versus therapeutic touch. I predict that such a study would show little or no difference in outcome because both treatments are placebos.

Christchurch Press 5 May 2005

This graph shows once again how sham acupuncture and ‘real’ acupuncture achieve the same results. In contrast, oestrogen replacement is very effective in reducing hot flushes in postmenopausal women. I will leave the last word to the editor of Bandolier: “when will alternative therapies really prove that they work? While we wait, will they stop fleecing people of huge amounts of cash for doing nothing?”

Methyl bromide and hysteria

Workers at Port Nelson are complaining that the gas methyl bromide is responsible for ill health and has caused the deaths of former workers from motor neurone disease. A local woman who lives 300m from the fumigation facility has demanded that the port company notify her of fumigation work so she can evacuate herself and her children. An investigation found that the more likely cause of the workers’ complaints was not methyl bromide but chemicals used in the preservation of timber. The deaths from motor neurone disease were due to an epidemiological effect known as clustering. One worker is described as having symptoms of “chronic fatigue, a persistent dry cough and lack of concentration.” These are typical symptoms of the fixed illness belief of ‘chemical poisoning’. Note that the symptoms are all subjective and therefore difficult to disprove. Staudenmayer (Environmental Illness: Myth and Reality) has shown conclusively that these symptoms are caused by personal psychological factors.

Christchurch Press 26 July 2004, 1 January 2005

The backward march of reason

“There’s no need for your organisation. We’re all skeptics nowadays.”

Anthroposophy in Darmstadt Children’s Hospital

The Darmstadt Children’s Hospital in Germany has acquired an “Anthroposophical Ambulance” thanks to the efforts of a fully qualified medical doctor who has extended his healing abilities by embracing Steiner principles. This hospital is a teaching hospital attached to the Faculty of Medicine at the University of Frankfurt-on-Main. The medical director has welcomed this development.

Feng Shui ritual causes apartment fire

Three Bavarian ladies tried to rid their apartment of bad spirits by opening doors and windows, and smoking them out with the aid of another spirit, that of wine (alcohol to us moderns). The fire ritual went amiss, the building was badly damaged by fire, the ladies were hospitalised, and the local authority was considering charging them with careless use of fire.

Founding of German Astrological Academy. Dr. Astrol anyone?

A group of German astrologers has founded the German Academy for Astrology, in the hope that it will open the way to State-recognised academic teaching of their subject. This despite the uproar in the French scientific community when notorious astrologer Elisabeth Teissier received a doctorate for her study of the sociology of the subject. There was a well grounded fear that the degree would lend a false appearance of validity. The University of Paris forbade the teaching of astrology in 1666.

University of TCM established in Vienna

The Traditional Chinese Medicine Academy in Vienna has prevailed upon the Minister of Education to grant it the status of a private university. Though it is yet to produce any research results, the institution will teach Diploma courses in Massage, Midwifery, and Physiotherapy, and courses for Bachelor and Masters degrees in Acupuncture, Pharmacology, and Tuina-massage. This year, expect even Dr. Sin. Med. graduates.

Vortex Therapy

From that well known centre of spin, the British prime minister’s office, comes news that his wife, Cherie Blair, has embraced the latest ‘altmed’ fad, vortex therapy. The Scotsman reports that, “You place a hand on the part of the body from which the negative energies need to be drawn out, and point a long rod at a small block which is filled with corresponding negative energies.” / As her husband thinks President Bush can make the world safe for democracy, these two can have the satisfaction of meeting at breakfast knowing they have each already believed something impossible.

Acknowledgments: Items 1 to 4, Skeptiker; 5, New Scientist.

Newsfront

Dead money

A spiritualist group has been given $2500 to teach people to communicate with the dead, the Herald On Sunday reports (15 May). The Foundation of Spiritualist Mediums received the Auckland ratepayer money after an application to an Auckland City Council committee. Foundation president Natalie Huggard said it was an essential service to Auckland and was in high demand.

Many people, she said, had problems communicating with the spirit world and didn’t know how to deal with it. A lot of these people, concerned about hearing voices, went to doctors who told them they were schizophrenic and prescribed medication.

The foundation ran courses teaching people how to communicate with the dead and how to heal the sick and injured. The money would fund the foundation’s application to the New Zealand Qualifications Authority for recognition as a recognised training body.

She told the Herald On Sunday the organisation suffered from scepticism because of its ‘metaphysical’ focus and NZQA accreditation would strengthen its credibility. Dunedin writer Hayden Walles said in the NZ Herald (25 May) when Auckland sneezes, the rest of the country had to deal with the ectoplasm. He noted that Telecom and other companies “had shown unseemly lethargy in exploiting this untapped corner of the telecommunications market, but not the Auckland City Council.” Dr Cathy Casey, the chairwoman of the community development and equity committee, said some members expressed concern, resulting in a reduction of the foundation’s grant from the requested $4500 to $2500.

Perhaps the committee saw little reason to give additional funding to Youthline to stop teen suicides when you can simply talk to them after the event? Dr Casey defended the grant, claiming the group contributes to the city’s vision of a vibrant, colourful community. “Well, vibrations are certainly involved,” Walles wrote.

“I’m worried, Auckland. Can I now expect to hear that the transport and urban linkages committee has been consulting eastern gurus for advice on using levitation to ease traffic congestion?”

The trouble with cats

The plastic bottle scourge has hit Japan homes, writes investigative reporter extraordinaire Alice Gordenker in The Japan Times (19 May). They are around not just homes and gardens, but cars as well. Curiosity got the better of Gordenker, who decided to investigate and found it’s all about cats. First of all, she says, ‘petto botoru’ is the generic Japanese term for drink bottles (PET stands for polyethylene tetraphthalate, and has nothing to do with pets she points out.) When filled with water and placed outside, the bottles become ‘nekoyoke’ or scarecats. The theory is that sunlight refracting in the water frightens away cats. (My cat sits for hours by and on the fish tank, the sun refracting its heart out. The only thing that moves her away is when the fridge door is opened – ed.)

Anyway, Gordenker spent hours researching the topic and reckons it was all due to a TV show in the mid-1990s which featured a woman who said she solved her cat problems this way. Of course, we in NZ know it all started in this country, as a way to deter dogs, which as everyone knows are stupider than cats.

“The trouble is the bottles don’t work. As my friend Hiroshi, a self-anointed feline expert, says, ‘Those bottles are an insult to the intelligence of cats.'”

Not only do they not work, they’re a fire hazard, she said. A man in Takamatsu, Kagawa Prefecture put a bottle on his lawn. It acted like a magnifying glass, focusing sunlight on to the house, causing it to burst into flames. The resulting fire destroyed the shutters and eaves of his house, then jumped and consumed the neighbour’s veranda. Bet that kept the moggies away.

Lawsuit fired at Nasa

Hours after the Nasa probe crashed into comet Tempel 1, legal reverberations were felt in a Moscow court, according to the BBC news (5 July). Amateur astrologer Marina Bay claims that by slamming the probe into the comet, Nasa endangered the future of civilisation.

“Nobody has yet proven that this experiment was safe,” said Ms Bay’s lawyer. “This impact could have altered the orbit of the comet, so now there is a chance that the Tempel may well destroy the earth some day.”

Even if this doesn’t happen, Ms Bay believes any variation in the orbit or the composition of the comet will certainly affect her own fate and she says she is experiencing ‘a moral trauma’ – which only a payment of $300 million will put right.

While Moscow representatives of Nasa have ignored the court hearing, Bay’s legal team remain confident, and are looking for volunteers to join in on the claim. “The impact changed the magnetic properties of the comet, and this could have affected mobile telephony here on Earth. If your phone went down this morning, ask yourself why? And then get in touch with us,” said the lawyer.

On that day my goldfish died. Clearly, Nasa has a lot to answer for.

No hope for enlightenment

Still on the law suit front, a former employee of the New Santana Band has accused musician Carlos Santana and wife of firing him for not being ‘closer to God’, reports the NZ Herald (29 April). In a wrongful termination lawsuit filed in California, Bruce Kuhlman, 59, said Santana’s wife, Deborah, went on a campaign to ‘terminate’ him after her spiritual guru determined through ‘calibration’ tests that Kuhlman was too old to become enlightened. Kuhlman was fired in 2004.

Shroud of a doubt

A French magazine has carried out experiments that again cast doubt on the authenticity of the Shroud of Turin. “A medieval technique helped us to make a Shroud,” Science et Vie said in its July issue. After carbon-14 dating, the original was declared a hoax by the then-archbishop of Turin in 1988. Debate flared again this January, following tests by US chemist Raymond Rogers who suggested other parts might be thousands of years old. He reckoned the radiocarbon samples had been taken from a piece that had been sewn into the fabric by nuns who repaired the Shroud after it was damaged in a fire in 1532. Following a method previously used by sceptics, Science et Vie carried out their own experiment and produced their own shroud and concluded it was easier to make a fake shroud than a real one.

Smithsonian to screen ID movie

The Smithsonian Institution’s National Museum of Natural History has played host to a film intended to undercut evolution (New York Times May 28, 2005).

The Discovery Institute, a group in Seattle that supports ‘intelligent design,’ screened The Privileged Planet: The Search for Purpose in the Universe on June 23.

The film is a documentary based on a 2004 book by Guillermo Gonzalez, an assistant professor of astronomy at Iowa State University, and Jay W Richards, a vice president of the Discovery Institute, that makes the case for the hand of a creator in the design of Earth and the universe.

Museum spokesman, Randall Kremer, said the event should not be taken as support for the views expressed in the film. “It is incorrect for anyone to infer that we are somehow endorsing the video or the content of the video,” he said.

The museum, he said, offers its Baird Auditorium to many organisations and corporations in return for contributions – in the case of the Discovery Institute, US$16,000. When the language of the Discovery Institute’s website was read to him, with its suggestion of support, Kremer said, “We’ll have to look into that.”

Discovery Institute president Bruce Chapman said his organisation approached the museum through its public relations company and the museum staff asked to see the film. “They said that they liked it very much – and not only would they have the event at the museum, but they said they would co-sponsor it,” he recalled. “That was their suggestion. Of course we’re delighted.”

Kremer said staff members viewed the film before approving the event to make sure that it complied with the museum’s policy, which states that “events of a religious or partisan political nature” are not permitted, along with personal events such as weddings, or fundraisers, raffles and cash bars. It also states that “all events at the National Museum of Natural History are co-sponsored by the museum.” When asked whether the announcement on the Discovery Institute’s website meant to imply that the museum supports the film and the event, Chapman replied:

“We are not implying in any sense that they endorsed the content, but they are co-sponsoring it, and we are delighted. We’re not claiming anything more than that. They certainly didn’t say, ‘We’re really warming up to intelligent design, and therefore we’re going to sponsor this.'”

Dutch headmaster creates stir over evolution

Meanwhile in the Netherlands, the headmaster of a Protestant school has agreed to stay at home for a few days after causing a stir by his insistence his teachers adhere to Creationism (www.expatica.com, 12 May). Peter Boon of Augustinus College in Groningen said in an interview with newspaper Dagblad van het Noorden he could not tolerate one of his teachers telling a class he was a supporter of Evolution. News agency ANP reported that many teachers in the school disagree with this and believe that the Theory of Evolution can go hand-in-hand with the Christian view on how life – and humans in particular – has developed.

During a staff meeting, some teachers indicated to Boon they felt offended and as if they were not being taken seriously. Boonthen said he would create a ‘cooling off period’ by staying away from the school for a few days. He said he regretted his remarks to the paper because the subtleties of his argument had been lost, but added that a teacher cannot simply state to his or her class that humans descended from apes. “People have to explain how evolution theory relates to Christian belief,” Boon said. Apart from his position as headmaster, Boon is an active member of Prime Minister Jan Peter Balkenende’s Christian Democrat party.

Botanic Man bungles

Whatever your opinion about global warming, it’s hard to excuse British botanist David Bellamy’s use of dodgy figures to argue, in a 16 April letter to New Scientist, that it is not occurring. George Monbiot took Bellamy to task in the Guardian Weekly (20 May) for his claim that many of the world’s glaciers “are not shrinking but in fact are growing … 555 of all the 625 glaciers under observation by the World Glacier Monitoring Service in Zürich, Switzerland, have been growing since 1980”.

Because Bellamy is president of the Conservation Foundation, the Wildlife Trusts, Plantlife International and the British Naturalists’ Association, his statements carry a great deal of weight, said Monbiot. And as a scientist, he should know you cannot credibly cite data unless it is well-sourced.

After several requests, Bellamy told Monbiot the glacier statistic was from a website, www.iceagenow.com, which was constructed by a former architect called Robert W Felix to promote his self-published book about ‘the coming ice age’. Hardly a reliable reference. Furthermore, the site claims only that 55%, not 555, of the glaciers under observation are advancing. The discrepancy seems to be due to sloppy typing by Bellamy: ‘%’ is typed by pressing the Shift and 5 keys together.

As for the 55% figure, this was supposed to be from “a paper published in Science in 1989”. But searching the journal for that year, Monbiot could find no papers on glacial advance or retreat. For the record, the World Glacier Monitoring Service has records dating back to 1980 for 30 glaciers in nine mountain ranges. These show a pronounced overall decline in glacial mass during that time.

Ghost Busters a bust

It seems TV2 has a new ‘paranormal investigation’ show, called Ghost Hunt, but according to Frances Grant (NZ Herald, 5 July) the main mission is to search for any evidence of shiver-down-the-spine entertainment.

The national skills shortage obviously applies to ghost-busting, says Grant. How one of the team passed her Paranormal Investigations qualification is a complete mystery. Before she even got in the house, and still in bright daylight, she was complaining about suffering something called the ‘bejigglies’.

Grant concluded that the ghost was actually rather challenged when it came to producing blow-you-away special effects. Perhaps, in the digital age, he should give up the haunting and find a day job.

Spider’s reputation worse than its bite

Herald Sun, Australia – 21 July 2005

They have an evil reputation but white-tailed spiders might not be as bad as people fear. Popular myth is that the spider’s bite can cause a large ulcer or lesion and kill the surrounding tissue, but a study has blown the myth and the spider’s nasty reputation.

Dr Geoff Isbister, from Darwin’s Menzies School of Health Research, told an emergency medicine conference in New Zealand on 21 July that the spider’s bite does not cause necrotic ulcers. A recent study of 130 confirmed white-tailed spider bites found no cases of necrotic arachnidism – the death of skin and tissue after a spider bite. In a separate study of 750 spider bites in Australia, there were no cases of necrosis.

“The ubiquitous nature of the white-tailed spider, occurring in many homes in Australasia, meant they were blamed for ulcers based on weak circumstantial evidence – spiders often sighted only the day after the bite,” he said. “Suspected and unconfirmed case reports appeared in the medical literature, and despite good evidence, white-tailed spiders were believed to cause necrotic ulcers.” Dr Isbister said where necrotic ulcers did occur, further investigation in each case had found a different cause.

The ASCB Maria Duval decision

On 14 June 2005 the Advertising Standards Complaints Board met to consider Complaint 05/116, filed by Martin Craig for the Consumers’ Institute, concerning the Maria Duval psychic services advertisements. This is an abridged version of their deliberations.

Complaint: The newspaper advertisements carried the following headline and offers:

“Maria Duval, the very celebrated clairvoyant, Makes you this strange offer:

See the 33 Wishes below, and choose those you’d Most like to see coming true in your life NOW!

“I’ll try to realize them FOR YOU FREE!”

Maria Duval.

Choose your 7 wishes NOW!

… 1. Win the lottery jackpot within a fortnight.

… 3. Win on the horses.

… 12. Do a round-the-world tour.

… 32. Solve my financial problems once and for all.

… 33. Be able to stop working with a substantial monthly income.

Nothing to pay, everything is FREE!

Receive also a free prediction

… offering you free a special personal prediction….”

It also contained the wording: “FREE FOR YOU” and “FREE OF CHARGE”

The Complainant, Consumer’s Institute, said:

“I am writing to complain about print advertising for Maria Duval, a known scam which is listed on the government’s Scamwatch website.

“While the ads in question did not require consumers to send money, Consumers’ Institute members report that requests for money quickly follow any response to this ad.

“The ads breach the Advertising Code of Ethics Rule 2 – Truthful presentation because they are likely to deceive or mislead the consumer, make false and misleading representation, abuse the trust of the consumer and exploit his/her experience and lack of knowledge.

“The ads breach the Advertising Code of Ethics Rule 6 – Fear, because they exploit the superstitious.

“The ads breach Rule 2 by stating ‘Nothing to pay, everything is free’; ‘I fully understand that I’ll never be asked for any money in return for your help with fulfilling my 7 secret wishes, either now or later’; and ‘Maria Duval…is going to undertake for you a ritual known by her alone, which will allow your secret wishes to come true in your life’.

“The ads breach Rule 6 by offering ‘more luck’; offering to perform ‘this very special ritual’ for the consumer; referring to ‘the astonishing powers of Maria Duval’; referring to ‘Miracles’; and offering to ‘allow your Secret Wishes to come true’.

“The Maria Duval scam is well-known and international. The purpose of the ads is to gather names and contact details from potential victims. Consumers will be contacted repeatedly and asked to pay money.

“We have heard from several New Zealanders who have paid large sums to the Maria Duval scam, including some who have gone into debt to do so. I also believe that publications act unethically by accepting advertisements for any product or service listed by Scamwatch. Publishers have no excuse for failing to monitor the site. Any publisher who accepts ad revenue from a scammer is profiting from the scam and is failing in their ethical responsibility to their readers.”

The chairman ruled that the following provisions were relevant:

Basic Principle 1: All advertisements must comply with the laws of New Zealand.

2. Truthful Presentation – Advertisements should not contain any statement or visual presentation or create an overall impression which directly or by implication, omission, ambiguity or exaggerated claim is misleading or deceptive, is likely to deceive or mislead the consumer, makes false and misleading representation, abuses the trust of the consumer or exploits his/her lack of experience or knowledge.

6. Fear – Advertisements should not exploit the superstitious, nor without justifiable reason, play on fear.


Counsel on behalf of the Advertiser said:

“Our clients instruct that, as far as they are aware, the advertisements in question are not in contravention of any laws of New Zealand. Our clients instruct that the advertisements are not misleading or deceptive, or are likely to mislead or deceive the public.

“Our clients note that Ms Duval’s services have been listed on the New Zealand Ministry of Consumer Affairs’ Scamwatch website as an astrology/psychic scam. Scamwatch defines astrology scams as promotions that ‘advise that you could come into a fortune if only you send funds to mail boxes for talismans, golden eggs or fortune telling guides to personal wealth’.

“Our clients instruct that Ms Duval’s services do not fall under this category. Ms Duval’s life mission is to help others, either in predicting the future or to fulfil their wishes in life. She is a real-life person who has a history of 25 years of accurate and verifiable predictions behind her. She regularly works with doctors and the police, and has been consulted by prominent people. She has made about 2400 television appearances, and has been a guest on radio programmes on more than 8400 occasions. She has also appeared in more than 700 press articles, and we enclose a montage of press clippings for your information and reference. As such, our clients are aggrieved that Ms Duval has been listed on Scam-watch, as Ms Duval does not deceive, exploit or mislead the public.

“With respect to the article that was published in the March 2005 edition of Consumer, our clients instruct that as far as they are aware, Ms Duval has never been investigated by the Ontario police, US Postal Service, the New York Better Business Bureau, or in Europe.

“Our clients deny that the advertisements in question are likely to deceive or mislead the consumer, make false and misleading representations, abuse the trust of the consumer and exploit his/her experience and lack of knowledge.

“Our clients also deny that the purpose of the advertisements is to gather names and contact details or to repeatedly request for money following the response to the advertisements. Our clients instruct that Ms Duval provides a bona fide service and does not exploit the consumer. If any payment is asked for in respect of readings or predictions by Ms Duval, our clients instruct that full refunds are given to customers who are not completely satisfied with her services. As such, our clients instruct that customers would not be prejudiced financially if they are not satisfied with Ms Duval’s services.

“Our clients deny that the advertisements in question are in breach of Rule 6. Even if the advertisements are targeted at those who believe in astrology, psychic or clairvoyant powers, our clients instruct that Ms Duval does not exploit these customers who hold such beliefs, and does not play on their fears. She offers a service to help people realise their dreams and to give them hope.

“Whilst our clients deny the allegations raised in your letter, they have decided to suspend all Maria Duval print advertisements in New Zealand until all issues relating to this complaint have been resolved. Our clients intend to seek assistance from legal counsel in New Zealand to assist them in developing print advertisements that will comply with the Advertising Codes of Practice in New Zealand.”

The Timaru Herald, Fairfax Sunday Newspapers and ACP Media Ltd made statements on behalf of the media in which they agreed to abide by the board’s decision, and/or not to run Maria Duval advertisements in the future.

Deliberation

The Complaints Board noted the Complainant, Consumers’ Institute was of the view that the advertisements abused the trust of the consumer by offering services they could not reasonably deliver, and as such it was misleading.

As a preliminary matter, the chairman clarified for the Complaints Board that it would not deliberate on Basic Principle 1 (All advertisements must comply with the laws of New Zealand), as the complaint did not refer to any specific law which the advertisement may or may not have breached.

Accordingly, the task before the Complaints Board was to determine whether the Maria Duval advertisement would be “likely to deceive or mislead the consumer” as stated in Rule 2 and/or whether it exploited the superstitious, thereby breaching Rule 6.

The Complaints Board advised that it was obliged to confine its consideration to the content of the actual advertisement rather than considering the subsequent interaction between the advertiser and the consumer as alleged by the Complainant. However, it did note that the advertiser had been listed on the Ministry of Consumer Affairs Scamwatch website, and this in its view indicated that the advertisement had been found to be misleading by that organisation. The Complaints Board was unanimously of the view that the advertisement would create unrealistic expectations of life changing benefits, and thereby it effected a serious breach of Rule 2 of the Code, as there was no doubt that it would be likely to mislead and abuse the trust of the consumer.

The Complaints Board was not required to make a ruling under Rule 6 of the Code, as the issues contained therein had been subsumed by Rule 2.

It noted that all Maria Duval advertisements had been suspended from publication in New Zealand by the advertiser and that legal counsel would be sought in the preparation of new advertisements to ensure they complied with the Advertising Codes of Practice. It also noted the responsible attitude taken by the media concerned with regard to future advertisements for Maria Duval, and that the Scam-watch website, having been brought to their attention, would be checked before publication of such advertisements in the future.

The Complaints Board ruled to uphold the complaint.

Quackery Alert

The ACC-sponsored conference Many Faces of Abuse (Auckland, 10-12 August 2005) features a plenary speaker, Anne McDonald from Melbourne, who cannot talk, walk or feed herself. Her minder, Rosemary Crossley, is the inventor of Facilitated Communication – a technique whereby a facilitator supports the hand or arm of a severely disabled person and thereby enables that person point to letters of the alphabet. This technique gives severely disabled people the miraculous ability to spell out words, sentences and even whole paragraphs of astonishing, unlikely and often wildly pornographic prose. As a result of Facilitated Communication, hundreds of families and caregivers worldwide have had their lives and careers destroyed by devastating and subsequently-discredited allegations of sexual abuse. Among responsible organisations and individuals concerned with mental and physical disability there is now widespread agreement that Facilitated Communication is nothing more than a powertrip for manipulative therapists who prey on the vulnerability and dependence of the severely disabled.

In the US, in an unprecedented move, several major national professional bodies have adopted a formal position opposing the acceptance of Facilitated Communication as a valid mode of enhancing expression for people with disabilities. In the UK Dame Elizabeth Butler-Sloss, president of the High Court Family Division, condemned Facilitated Communication as dangerous and declared that it should not be used by British courts to support or reject allegations of abuse.

Two of the other plenary speakers at the Many Faces of Abuse conference, Jo Massarelli and Marc Tumeinski, are followers of Wolf Wolfensberger of Syracuse University. Wolfensberger is a Jewish Holocaust survivor turned born-again Christian who claims that the medical profession is now killing more handicapped people per year than the Nazis did between 1939 and 1945.

For conference details see:

imaginebetter.co.nz/mfoa2005_index.shtml

Not clairvoyant enough?

Psychic scammer Maria Duval failed to foresee trouble over ‘her’ misleading advertisements. The Advertising Standards Authority (ASA) is funded by the advertising and media industries, and has the stated purpose of ensuring that advertising is socially responsible and truthful. The ASA administers the Advertising Standards Complaints Board, which is the body that hears complaints about ads, and the Advertising Standards Complaints Appeal Board.

Self-styled clairvoyant Maria Duval’s magic seems to have deserted her. Her company has pulled all its New Zealand advertising, following a complaint the Consumers’ Institute of New Zealand made to the Advertising Standards Complaints Board (ASCB).

Who or what is Maria Duval?

Maria Duval is the frontname for a scam operating all over Europe, North America, Australia and New Zealand. It is listed as a scam on the Ministry of Consumer Affairs Scamwatch website and the Consumers’ Institute A-Z directory of scams.

We also published a news item on Maria Duval in February 2005, questioning why banks and credit card companies continue to profit from this scam.

The Ontario police, US Postal service, agencies in five Australian states, the New York Better Business Bureau and consumer agencies in Europe have all investigated or warned against the Maria Duval scam. We complained to the ASCB after Sunday News and the Timaru Herald published large advertisements promoting Maria Duval.

The ads promised to fulfil seven wishes for no charge – “Nothing to pay, everything is FREE!” it claimed. Among other things, you could expect to “win the lottery jackpot within a fortnight”, successfully bet on the horses, and “solve [your] financial problems once and for all”.

The underlying reason behind the ads was to build a list of potential victims, who would then be hounded to pay for dubious psychic services.

We have heard from several New Zealanders who have paid large sums to the Maria Duval scam, including some who have gone into debt.

The ASCB’s decision

The ASCB upheld our complaint. It stated that the “Complaints Board was unanimously of the view that the advertisement would create unrealistic expectations of life-changing benefits”, and therefore “there was no doubt it would be likely to mislead and abuse the trust of the consumer.”

Following our complaint, Swiss ad agency Infogest suspended all Maria Duval print ads in New Zealand.

Martin Craig is an investigative writer at the Consumers’ Institute of New Zealand.

How to complain to the ASA

  • Don’t complain very often. Every TV ad for alcohol generates a complaint from Kate Sheppard types who are opposed to the product rather than the ad. To the ASA’s credit, every one of these complaints is considered before rejection.
  • Be specific. The ASA has set criteria for complaints. Some of the complaints it gets are very vague – eg, two males kissing (in a safe sex ad) is disgusting and shouldn’t be allowed. Read the criteria, say which criteria you think the ad breaches, and say why it breaches them.
  • Be realistic. The ASA has no legal powers. It is a self-regulation tool used by the advertising industry. In fact, to have your complaint accepted you must waive your right to use legal channels. The ASA can have a specific ad pulled but it cannot order fines or damages. It can’t order retractions or apologies either.
  • The advertiser gets a right to respond. One of the reasons we made this complaint was to discover who the Maria Duval advertiser is. Even if the complaint had been rejected, this information would have been useful.

The Tertiary anti-Education Commission

New Zealand’s tertiary institutions have some strange ways of measuring academic performance

The Tertiary Education Commission (TEC) is gaining a reputation as a Mickey Mouse government organisation that harms the reputation and integrity of New Zealand’s tertiary institutions.

In April, I called publicly for the acting chair of the TEC, Kaye Turner, to resign. Her defence of the teaching of homeopathy at New Zealand’s tertiary institutions is an embarrassment. She insisted that the TEC would continue to support the teaching of homeopathy because students want it and there are jobs for people with qualifications in the subject. Thus, skeptics and other taxpayers are forced to support courses in mumbo-jumbo if the courses sell. Dr Turner expressed indignation that I called homeopathy nonsense, and she called it an alternative to antibiotics. The TEC thus helps to spread dangerous twaddle; quackery can be a matter of life and death.

The TEC is also responsible for another abomination afflicting our tertiary institutions: the Performance-based Research Fund (PBRF). The PBRF process ranks academic staff from “A” for world class to “R” for research-inactive. It then allocates millions of dollars to polytechnics, universities, private training establishments, wananga and colleges of education, according to their rankings.

The most important part of the PBRF round requires staff to list their Research Outputs over the previous six years. A panel of experts then examines each list and awards a grade of A, B, C or the dreaded R. There are major problems with this procedure that generate unfair and invalid results.

First, the PBRF process assumes that there is a single model of what constitutes good research. This assumption may hold true in mathematics, medicine and the hard sciences, where other scholars can replicate work. In these subjects, the process of peer-review can work well.

But there are other areas of academic endeavour, such as the Arts and Social Sciences, where there is no agreed model. Scholars who rely on empirical research clash with radical postmodernists and academics who insist that there are ways of knowing other than the rational. Politically Correct fashions come and go. A peer-reviewer rejected one of my history articles on the grounds that it did not contain ‘a feminist/pacifist perspective’.

And on what grounds will the panellists rate the research? The history of intellectual activity is full of examples of work that was dismissed by experts at the time, only to be recognised later as insightful. On the other hand, peer-reviewed journals have published garbage. The hoax perpetrated in 1996 by Alan Sokal is telling; he deliberately submitted a nonsensical article to the peer-reviewed journal Social Text, which published it. And in September 2001 the Journal of Reproductive Medicine, a peer-reviewed medical journal, published a paper about how a Columbia University study showed the power of Christians’ prayers to help patients at a fertility clinic to conceive (see NZ Skeptic 75).

The PBRF process distorts research activity because it rewards academics for churning out quick projects, such as articles, at the expense of big efforts. Books in, say, history, often take years to produce. The scholar has to read first all the books and articles relevant to the field, then piles of documents that may be kept in far-flung collections. Then the writing begins, with each key assertion carefully footnoted to a reliable source. It is not uncommon for such efforts to take ten or more years, and sometimes a lifetime. But the PBRF process focuses on a six-year period. Scholars who are devoting time to long-term projects receive the inaccurate and offensive label of Research Inactive, as if they spend their time snoozing in a hammock. A Waikato University senior manager pointedly urged a historian to abandon a lengthy biography because it was an unwise research choice in the PBRF environment.

The PBRF process is distorting work at universities because it pressures academics to play a game. The university tearooms are full of talk about how to work the system. Some academics team up with friends who are referees in order to publish a couple of articles each year. The PBRF discourages in-depth projects and those aspects of the job such as teaching preparation and community service that do not help PBRF scores. It frustrates academic freedom by shaping research plans to fit its arbitrary scheme.

The PBRF also encourages departments to downgrade the importance of teaching so that the trend will be for them to become like some overseas departments I have seen, where graduate students do much of the teaching while lecturers lock themselves away to turn out articles. The TEC’s latest plan, to introduce ratings for teaching, inspires no confidence. Perhaps lecturers will score well by teaching homeopathy to lots of students.

While thinking about this subject I benefited from discussions with Dr Ron Smith of Waikato University.

Dare to Disbelieve

Apparently mediums and the paranormal have replaced cop shows as the latest television drama genre of choice — if you are to believe TV3’s marketing, whether news or promo puff pieces, there’s fact behind the fiction. Yeah right….

TV3 has been heavily promoting their Dare to Believe (DTB) low-budget exploitainment series with performer Jeanette Wilson, stating on its website that the show reunites New Zealanders with loved ones who have ‘passed’. The channel shouldn’t get a free run to exploit the grieving or recently bereaved in the name of mass entertainment and economic gain. To date, there’s nothing more to it than the usual banalities, generalities and classic cold reading spiels seen time and time again.

Apologists for the industry often claim that it doesn’t matter whether such performers are genuine or not, as all they are doing is simply providing ‘comfort’. Deception and delusion, no matter how well intended, are nonetheless exploitative. That exploitation can take many forms, whether causing unnecessary heartbreak for distraught parents of missing children, fleecing little old ladies out of their retirement savings, or breaking up relationships through inappropriate advice — all of which we have seen occur here and overseas.

What can you do? Write to TV3 and ask them where’s the evidence for them stating unequivocally that the spirits of dead people are lining up on demand. Challenge them to produce a real test of Wilson’s capabilities. Better broadcasters and real investigative reporters overseas have done this. Tell TV3 how they look sooo last century and, frankly, ignorant, in breathlessly promoting the same old tired spiels as somehow cutting-edge. This sort of stuff was old hat to Houdini.

20/20 did a poor job last year in its initial promo item on Wilson, and got the Bent Spoon Award for it, a sad thing to see in a once well-regarded current affairs programme. Perhaps it’s not surprising that an ‘infotainment’ tabloid news show like Nightline can be used as a promotional vehicle for the debut show of Dare to Believe.

If you have concerns about this approach to news, or the poor judgement shown by TV3 in supporting DTB as a programming choice, or what this says about TV3/CanWest as a company, by all means let TV3 know.

Or try a different tack. Write to the advertisers in the surrounding timeslots and express your disappointment that they are being seen in conjunction with this form of low quality exploitainment, how it hurts their image to be associated with it, how you’ll be switching to a competitor when making future purchases of their products or services.

Or just turn the TV off….